Norge er et land hvor hjørnesteinsbedrifter spiller en stor rolle i å holde liv i distriktene. De sørger ikke bare for arbeidsplasser i eget hus, men bidrar også til at tjenesteleverandører i tilknyttede næringer får økonomien til å gå rundt.
Mange utviser også et sterkt sosialt engasjement, noe som ofte er uunngåelig i mindre lokalsamfunn hvor alle kjenner alle og hvor bedriftene nærmest blir institusjoner.
Driver ikke med selvskryt
Men ikke alle lar dette engasjementet komme like synlig til uttrykk. Hos enkelte bedrifter er service, kvalitet og omtanke nærmest en ryggmargsrefleks som man ikke trenger å rope høyt om. Selv om man kanskje strengt tatt hadde fortjent et klapp på skulderen i ny og ne.
En bedrift som later til å passe denne beskrivelsen godt, er Hustvedt & Skeie Transport AS. Med 40 ansatte og 34 biler er de kanskje ikke den største transportaktøren i regionen. Likevel har de etablert et positivt omdømme som strekker seg langt utover bygda Sandeid hvor hjemmebasen er lokalisert. Men det vil ikke Reidar Skeie skryte så mye av.
– Tja. Joda. Vi må jo yte god service og etablere tillit hos kundene. Og så handler vi jo mye på stasjonen og på handelslaget i Sandeid, så gir vel en slags ringvirkning lokalt.
– Har lagt stein på stein
Når Lastebil.no slår på tråden til ordfører Ole Johan Vierdal i Vindafjord Kommune, henger superlativene derimot løsere.
– Jeg har bare positive ting å si om Hustvedt & Skeie. Vi trekker de ofte frem som gode eksempler i transportnæringen lokalt. Og når vi har besøk av statsråder, stiller de gjerne opp med lastebiler for å gi politikerne et innblikk i arbeidshverdagen.
Han er ikke i tvil om at bedriften skiller seg ut og setter et positivt preg på Sandeid sentrum.
– Her er det en slags symbiose sammen med de andre bedriftene i området. Hustvedt & Skeie bidrar til å holde bygda i gang. Men det er ikke en bedrift som skryter mye av seg selv. De har en mer nøktern innstilling og har lagt stein på stein. Det har vært godt arbeid over mange år. De fortjener absolutt mer skryt enn det de får, sier Vierdal.
Landet rundt med kjøttvarer
Det er vel også akkurat denne innstillingen som har vært suksessoppskriften for Hustvedt & Skeie. De begynte med egentransport i sammenheng med oppdrett og slakt av gris i 1955, da med frakt til Oslo i en Bedford-lastebil. Deretter ble dyreholdet faset ut og transporten tok mer og mer over. Erfaringene la samtidig grunnlaget som gjør at bedriften den dag i dag er spesialister på transport av tempererte næringsprodukter. De kjører flere millioner kilometer årlig for hovedkunden Fatland, en distanse som tilsvarer nærmere hundre ganger rundt ekvator.
Det går daglige ruter med kjøtt fra Ølen til Jæren, Sørlandet, Sandefjord, Oslo, Bergen og Trondheim. I tillegg har Hustvedt & Skeie fire biler som kjører kraftfôr for Felleskjøpet. Felles for alle oppdrag er bedriftens første bud: Punktlighet.
Frihet under ansvar
– Det er det aller viktigste elementet i servicen vi tilbyr. Pris er selvfølgelig viktig, men det spiller en mindre rolle hvis du er god på klokkelevering, sier Skeie.
Men det betyr slett ikke at sjåførene må kjøre med skuldrene oppunder øra.
– Vi legger opp til at sjåførene får mest mulig frihet. Vi ringer ikke og maser om det ikke er ytterst nødvendig. Og når de er ferdig, er de ferdig. Når man har flinke sjåfører, trenger man ikke å følge de opp hele tiden. Det er alle tjent med.
Og det er her erfaringen kommer inn. Seriøse transportbedrifter vet nemlig så altfor godt at det ikke hjelper å komme fort frem med ni biler, hvis den tidende har et uhell.
– Vi er veldig opptatt av å kjøre defensivt. Når vi får inn nye folk er vi raskt ute med å få inn gode holdninger og rutiner. Det er viktig å legge opp kjørerutene slik at man har litt slingringsmonn. Spesielt vinterstid, om det blir kolonnekjøring og lignende. De skal ikke ha det travelt.
Fair Transport gir enklere tillitsbygging
Hustvedt & Skeie er nå godt i gang med sertifiseringsprosessen i Fair Transport-programmet, og håper å være i mål innen den digitale søkeportalen lanseres i august.
– Vi ser en dreining nå, hvor kundene blir mer og mer fokusert på kvaliteten fremfor prisen. Hvis du gjør en god jobb, har du ingen problem med å få last. Når kundene blir kjent med deg og skjønner at du holder et høyt nivå, da går du gjerne foran et mindre seriøst foretak, selv om prisen hos konkurrenten kanskje er lavere, forteller Skeie.
Han tror en merkevare som Fair Transport kan være en god måte for nyetablerte transportører å markere sitt kvalitetsarbeid.
– Et godt rykte er mye verdt, men det tar tid å opparbeide. Du jobber helt klart lettere når du har vært lenge i gamet. For de nyetablerte som driver seriøst kan det derfor være nyttig å ha et kvalitetsstempel i ryggen. Da bygger man tilliten raskere.
Dette er ordfører Vierdal helt enig i.
– Det er veldig viktig at slike bedrifter holder kompetansenivået oppe. Og det gjør Hustevdt & Skeie. Det er ikke noen tvil om at bygda ville vært fattigere uten dem.