De nye reglene skal sikre at alle nye lastebiler fra 2025 til 2029 i gjennomsnitt skal ha et CO2-utslipp som ligger 15 prosent lavere enn 2019-gjennomsnittet. Fra 2030 strammes kravene ytterligere inn, da skal snittet reduseres med 30 prosent i forhold til 2019-utslippene. Lastebilprodusenter som ikke klarer å nå disse målene, vil bli straffet med økonomiske sanksjoner.
Et steg i riktig retning, men ikke nok
Søren Hylstrup Larsen er direktør i Nordic Logistics Association (NLA), som er NLFs lobbyorgan i Brussel.
– NLA er fornøyd med avtalen som vil fungere som et første steg på vegen mot å etablere enda større CO2-reduksjon på sikt.
Samtidig er han tydelig på at det gjenstår mye arbeid for å sikre at øvrige elementer som bidrar til CO2-utslipp fra godstransport også reduseres, slik som vekter og dimensjoner på kjøretøyene, bruk av alternative drivstoff, effektive logistikk-kjeder og infrastruktur.
– Vi vil fortsette å bidra i dette arbeidet, sier Larsen.
Allerede mindre forurensende enn personbiler
Fra før er de fleste kjent med at utslipp av nitrogenoksider, NOX og avgasspartikler (PM) allerede er drastisk redusert. En 2019-lastebil er faktisk opptil 90 prosent renere enn tidligere generasjoner, og slipper i dag ut langt mindre NOx enn en gjennomsnittlig dieselpersonbil.
Les mer om lastebilutslipp her