Mange nordmenn ar allerede satt seg på venteliste for å sikre seg Teslas nye pickup, som har fått det heftige navnet «Cybertruck».
Reaksjonene på designet har ikke latt vente på seg, og det er kanskje ikke så rart. Det er lenge siden man har sett et mer spenstig uttrykk på et kjøretøy som faktisk kan kjøpes, registreres og kjøres på norske veger.
800 kilometers rekkevidde i den råeste utgaven
Enda mer imponerende er kanskje tallene knyttet til ytelser og rekkevidde. Den råeste utgaven med Teslas nye trippelmotoroppsett skal kunne gjøre unna 0-100 km/t på under 2,9 sekunder og holde det gående til godt over 200 km/t. Samtidig oppgis rekkevidden på samme utgave til over 800 kilometer etter den strenge amerikanske EPA-testsyklusen.
Men det er enkelte detaljer som gjør Cybertruck litt komplisert å eie for norske kjøpere, hvis selskapets opplysninger tilknyttet egenvekt og nyttelast viser seg å stemme. For med en egenvekt på 2,7 tonn og nyttelast på 1,6 tonn blir totalvekten for en Tesla Cybertruck på norske skilter hele 4,3 tonn - langt over grensen for hva man kan kjøre på et vanlig B-sertifikat.
Kan nedregistreres til personbil, men...
Det betyr at kjøperne må være utstyrt med sertifikat for lett lastebil for å kunne benytte kjøretøyets smått imponerende laste- og trekkekapasitet.
Alternativt kan eierne benytte seg av regelendringen som kom tidligere i år, og nedregistrere bilen til personbil ved å endre nyttelasten. Men da gir man i samme håndvending opp hele 800 kg i lastekapasitet. Hvis man tar utgangspunkt i at 2,7 tonn er bilens tjenestevekt, vil en full bil med sjåfør og fire passasjerer veie 3,1 tonn. Da har man bare 400 kg i lovlig lastekapasitet, noe som omtrent er på linje med en liten stasjonsvogn.