– Vi har forholdt oss til den informasjonen som har åpenbart seg de siste ukene. Vi har også hatt dialog med Vlantana Norge, som vi har en juridisk forpliktelse til. Det som kommer til overflaten nå, er svært graverende. Vi har hatt en intern prosess på dette, som også er grunnen til at vi ikke tidligere har ønsket å kommentere saken i media, forteller Linn Bjørgan, direktør for Freight i PostNord til Lastebil.no.
Omfattende mislighold
Hun bekrefter at de nå har varslet oppsigelse av avtalen med Vlantana Norge.
– Å fortsette et samarbeid med en aktør som har vist et slikt omfattende mislighold av grunnleggende forutsetninger for å drive virksomhet i Norge, det kan ikke PostNord være kjent med.
Hun reagerer også sterkt på informasjonen som er fremkommet i sammenheng med forlikssaken tidligere i høst, hvor det ble kjent at sjåfører i Vlantana Norge ble instruert av ledelsen til å villede PostNords revisjonsavdeling under tidligere bedriftsbesøk.
– Vi ønsker jo å revidere på et riktig grunnlag. Hvis utgangspunktet har vært at sjåførene har vært instruert til å gi feilinformasjon, er det svært alvorlig. Dette er i norsk sammenheng en veldig ekstrem situasjon, hvor en arbeidsgiver truer sine ansatte til stillhet. Det er jo vanskelig å garantere seg mot slike forhold.
Vil sikre gode rammevilkår
Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen forteller at de videre vil sikre at transportørene som overtar kjøringen fra Vlantana Norge vil få gode rammevilkår.
– Vi vil påse at de aktørene som nå får mulighet til å kjøre oppdrag for oss vil få betingelser som sikrer sjåførene en god lønn. Samtidig skal vi bli flinkere til å ivareta at våre samarbeidspartnere leverer dokumentasjon som viser at de holder et bærekraftig nivå.
Han forklarer at PostNord nå gjennomfører en evaluering av sine rutiner og retningslinjer hvor de snur mange steiner.
– Jeg vil bli overrasket om det avdekkes en ny Vlantana-sak i PostNord-systemet i tiden som kommer.
Spår bedre tider for underleverandører
Hagen tror også at transportørene fremover vil kunne se frem til en mer robust økonomi.
– Det er vår oppfatning at næringens marginer har vært under press helt siden finanskrisen, med et absolutt lavmål i 2015. Nå ser vi imidlertid tegn til at marginene øker og vi tror nå på en sunnere utvikling for transportnæringen i sin helhet. Dette vil også bidra til å gi en mer bærekraftig situasjon for våre underleverandører.
Les også: Nå kan løyvene til Vlantana Norge ryke