Siden september 2018 har det norske tollvesenet testet ut løsninger for digital grensepassering. Disse bygger på:
- Elektronisk informasjon før grensepassering – om gods, bil og sjåfør
- Elektronisk risikovurdering og tollbehandling før grensepassering
- Elektronisk grensepassering og automatisk fristilling av godset
Fornøyde pilotbedrifter
Flere NLF-bedrifter har vært med som «forsøkskaniner» ved transporter Sverige-Norge over Ørje.
– Ut fra de tilbakemeldinger vi har fått er pilotbedriftene svært fornøyd med å kunne kjøre i hurtigsporet og på grønt lys over grensen, så fremt de har kunnet framskaffe underlagsinformasjonen i tide, forteller seniorrådgiver Olav G. Hermansen.
Til høsten forventes utvidelser av ekspressfortollingen til Svinesund. Og da er plutselig atskillige flere NLF-medlemmers trafikker berørt.
Flere tollprosedyrer vil bli omfattet av ekspressfortolling
Tolldirektør Øystein Børmer var klokkeklar på en konferanse om ekspressfortolling den 4. juni: Framtidens tollbehandling er digital – og endringene er varige. Prosjektleder Marianne Riise fulgte opp med å understreke at ekspressfortolling nå er i ferd med å utvides til ikke bare å gjelde direktefortolling, men også transitteringer, direktekjørte varer, samt midlertidig innførsel og gjeninnførsel. I tillegg jobbes det med å lage en bedre innloggings- og autentiseringsløsning.
– Og vi snakker ikke om en fjern framtid, men om endringer i 2019 og 2020. En klar melding var også at den særnorske ordningen med direktekjøring vil bli faset ut, sier Hermansen.
Dessverre er ennå ikke trafikker Norge-Sverige – eller eksportforsendelser fra Norge – med i ordningen. Men det jobbes aktivt mot svenske myndigheter, og EU, for å få dette på plass.
Data sendt gjennom egne systemleverandører
Enkelte barnesykdommer har det imidlertid vært, kan Hermansen fortelle.
– Bedriftene som har deltatt i prøveprosjektet har måttet sende dokumentasjon på e-post til tollvesenet, og har vært henvist til å bruke tollvesenets systemstøtte. Det har ikke vært ideelt.
Han påpeker at enkelte systemleverandører til nå har vært trege med å komme på banen.
– Et positivt unntak her er systemleverandøren Timpex AS, som har laget et tilpasset tur- og oppdragssystem med blant annet elektroniske manifester for transport og last. At flere systemleverandører vil komme på banen når andelen ekspressfortollinger øker og tidsbesparingen ved å bruke egen systemleverandør blir enda tydeligere, er det liten grunn til å tvile på.
Kan luke ut useriøse aktører
Det skal oppgis informasjon om registreringsnummer på så vel bil som evt. henger, samt navn og fødselsdato på sjåfør i tillegg til vareinformasjonen i tolldeklarasjonen. Dette har til nå ikke vært vanlig ved grensekryssende transporter. Sett fra et NLF-ståsted kan dette anses som et nyttig tiltak for å luke ut transportfirmaer som ikke har «rent mel i posen».
Hva med forsendelser med flere varemottakere?
– Det er ikke til å stikke under en stol at de aller fleste forsendelsene i prøveprosjektet har bestått av «full loads», med en eller eventuelt to mottakere, og har vært basert på veletablerte forretningsforbindelser. Både tollvesenet og transportørene nå har klare ønsker om å utvide ekspressfortolling til også å gjelde så vel partloads- som stykkgodsbiler, sier Hermansen.
Konkret jobbes det med en løsning der flere kan innrapportere data til samme manifest.
– Det er en utbredt oppfatning om at det ikke er tekniske spørsmål som er hovedutfordringen, men snarere hvorvidt handelspartnerne og transportører evner å legge om arbeidsmåter og rutiner, altså være tidligere ute med nøyaktig informasjon, ikke minst underlagsinformasjon i handelsfakturaen.
Bør din bedrift delta?
– Enhver transportør med internasjonale trafikker må selvsagt på fritt grunnlag vurdere om de vil melde seg på som deltakere i ekspressfortollingen eller ikke, forteller Hermansen.
Han trekker likevel frem en rekke fordeler ved løsningen:
- Færre manuelle prosedyrer og automatiserte prosesser frigjør tid
- Ekspressfortolling vil gi økt forutsigbarhet, du vet mer nøyaktig hvor lang ting transporten tar
- Trafikkmengden på de store grenseovergangene vil øke og øke. Derfor vil forskjellene mellom å passere på grønt eller stå timevis i kø bare bli større og større i årene som kommer
- Tollvesenet prioriterer opp digitale løsninger og ned «papirtigrene». Det betyr i klartekst at det vil bli stadig tydeligere hvor servicen til næringslivet går opp – og hvor den trappes ned
Vil du ha mer informasjon?
Gå inn på Tolletatens infosider, send en e-post til Ekspressfortolling@toll.no, eller ring 970 38 986.