– Vlantana Norge AS sine sjåfører får ikke arbeidsvilkår som de har krav på i henhold til det norske regelverket. Den reelle arbeidstiden blir sjelden registrert korrekt. Man opererer med doble sett timelister. De ansatte får ikke korrekt lønn i henhold til lov og avtale, opplyste advokat Sandra Latotinaite til Lastebil.no i forkant av rettssaken.
Inngikk forlik i siste liten
På vegne av to tidligere ansatte i Vlantana Norge AS fremmet hun et erstatningskrav i størrelsesorden 1,5 millioner kroner for både systematisk underbetaling og urettmessig avskjed.
Nå er rettssaken avlyst på bakgrunn av at sjåførene og Vlantana Norge AS har inngått et forlik. Detaljene i forliket er enda ikke kjent.
Mistenker ødeleggelse og unndragelse av bevismateriale
Tungt.no opplyser at det forkant av saken ble bestilt dokumentgranskning både i Norge og Sverige, ettersom det har vært mistanke om eksempelvis føring av doble timelister og ødeleggelse eller unndragelse av bevismateriale fra arbeidsgivers side.
Lastebil.no har i en tid gjort egne undersøkelser av Vlantana-sjåførers lønns- og arbeidsvilkår. Gjengangeren har vært at sjåførene er ansatt på 50-prosentskontrakter og får betalt for denne arbeidsmengden. Men mange mener de jobber langt utover 50 prosent, uten at dette fremkommer på timelistene.
Bekrefter 50-prosentskontrakter
Daglig leder Terje Larssen og styreleder Vladas Stoncius Jr. ønsker ikke å kommentere saken i forkant av rettsforhandlingene, utover at de tar avstand fra beskyldningene. Samtidig kan Stoncius Jr. bekrefte at flertallet av sjåførene i selskapet er ansatt på 50-prosentskontrakter.
Les også: Krever svar fra to ministre rundt Polen-etablering av Bring Trucking