– Det beste med å være lastebilsjåfør er at du er din egen sjef; på en måte. Du har friheten. Og så er det veldig sosialt når du møter andre sjåfører. Selv om du ikke kjenner han på nabobordet, prater du jo med han, forteller ringebuingen. Han sier selv at han er «meget fornøyd» med å kjøre lastebil.
– Tipp-kjøringa er fin, da er jeg hjemme hos samboeren hver kveld. Jeg starter klokka 7, og er stort hjemme klokka 16. Ingen problemer med kjøre-og hviletid, annet enn at du må passe på, forteller Bjørn Kvikstadhagen.
Dagens sjåfør: Bjørn Kvikstadhagen (58)
Kommer fra: Ringebu
Kjøretøy: Scania R730
Kjører for: Åge Haverstad AS, som holder til på Vinstra i Gudbrandsdalen
Hva er ditt kjøreområde?
– Jeg kjører tipp-bil, stort sett på anlegg. Nå skifter vi mange hundre meter med vann- og avløpsrør i et boligfelt i Ringebu, og skal holde på her helt til jul. Tidligere har jeg kjørt tømmer-, thermo- og kranbil, også langtransport. Åge Haverstad har fire tipp-biler med hengere, en tipp-semi og en semi med maskintralle. Vi har stort sett oppdrag i Gudbrandsdalen, fra Lillehammer i sør til Sel i nord, men vi har også hatt jobber i Oslo-området.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– Jeg har kjørt lastebil i 38 år, siden jeg var 20. Jeg tok lappen i militæret. Utdanningen kostet meg 104 kroner, og det var for selve sertifikatet hos Biltilsynet. De første årene hadde jeg noen gjesteopptredener hos noen useriøse firmaer. Det var sånn på den tiden, man måtte ha litt erfaring før man fikk en sjåførjobb. Jeg jobbet som sjåfør for Fåvang Bilene AS i mange år, og deretter Vågan Transport, før jeg kom hit.
Hvordan trives du bak rattet?
– Meget godt. Før jeg reiste i militæret, jobbet jeg på bilverksted. Lastebil var drømmen fra jeg vokste opp. Av det jeg har kjørt opp gjennom, var tømmertransporten den fineste. På den tiden var det lokal kjøring, det er noe helt annet i dag.
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– Det går fint. Jeg begynner faktisk ferien i dag. Det gjenstår bare å vaske og parkere bilen. Nå blir det noen småprosjekter hjemme, og så tenker jeg det blir noen turer med motorsykkelen og min Ford Mustang kabriolet fra 1971.
Hvordan kan vi rekruttere flere til å bli yrkessjåfør?
– Det har vært greit å få tak i folk her, så det slipper vi heldigvis å tenke på. Men det er alvorlig dyrt å ta førerkort på lastebil, det burde det vært gjort noe med.
Hvordan har koronakrisen påvirket din arbeidsdag?
– I liten grad. Merker nesten ikke noe til det. Vi har vært forsiktige på brakka, og ikke menga oss for mange der inne på en gang. Håndsprit er utsatt overalt.
Hvordan kan sikkerhet på veien bli bedre?
– Bank i bordet, jeg har ennå ikke vært borti noen ulykker med personskade. Vi jobber i et område hvor E6 sakte, men sikkert, blir bygd ut, og med det øker også sikkerheten. Men for å ha sagt det: Jeg synes det er mange irriterte sjåfører på veien. Og de øker i antall. Det skal ikke vises noe hensyn.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– Jeg er ikke noe særlig for det, nei. Mange kjører i ruspåvirket tilstand. Du varsler dem som egentlig skulle vært luka ut. I dag kan du ikke gjøre med noe ulovlig når du er på jobb.
Hva hører du på i bilen?
– Jeg hører mye på P10 Country, sier han, og ler litt brydd. Journalisten synes ikke det er noe å være flau over, og han innrømmer også at han liker seg på de årlige countryfestivalene i Skjåk og Vinstra. I år er det koronastopp, så da blir det ikke noe festivalliv. Heller noen kilometer ekstra på veien!