OPPDATERT: 16.12.20 KL. 23:  Onsdag kveld ble det klart at Sjøfartsdirektoratet likevel gir tillatelse til at de over 40 båtene får seile og at trafikken dermed kan komme i gang igjen, melder NRK. Boreals har kommet med en plan som direktoratet har akseptert med noen betingelser. Det er forventet at ferjene og hurtigbåtene i Nord-Norge, Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal går som normalt igjen torsdag. Løsningen kom etter at tre ministre – næringsminister Iselin Nybø, fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen og samferdselsminister Knut Arild Hareide, var i krisemøte med Sjøfartsdirektoratet onsdag kveld.

Alle Boreals ferjer ble stoppet kl. 16 onsdag ettermiddag, ifølge NRK Dagsrevyen. Unntak gjelder dog når det er fare for liv og helse eller ved beredskapshensyn (ambulansetransport, brannutrykning m.m.), skriver Sjøfartsdirektoratet på sine nettsider. 

Boreal Sjø har i dag hatt revisjon fra Sjøfartsdirektoratet. Under revisjonen er det avdekket et alvorlig avvik, skriver Boreal på sine nettsider, og videre: "Vi har lagt fram en handlingsplan til Sjøfartsdirektoratet, og avventer tilbakemelding på denne. Inntil handlingsplanen er godkjent, må rederiets fartøy ligge til kai. I den grad det er mulig, vil Boreal forsøke å sette opp alternativ transport for å dekke opp for ruter som ikke kan gå."

Avvik i sikkerhetskriterier 

– Vi har vært på en tilleggsrevisjon i Boreal i dag. Som resultat har vi foreløpig trukket tilbake det overordnede sikkerhetsstyringssertifikatet, som igjen påvirker alle fartøyene. Det er alvorlig, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til NRK.

Det betyr at det er funnet avvik i enkelte sikkerhetskriterier i henhold til internasjonal lover, og fartøyene må nå ligge til kai på ubestemt tid. 

Det er den såkalte DOC-en som er trukket tilbake. Det står for  Document Of Compliance, og er rederiets overordnede styringssertifikat som tilsier at ISM-systemet fungerer. ISM er «international safety management» og er en kode for at rederiet har et sikkerhetssystem. DOC-en er rederiets dokumentasjon på dette systemet.

Sjøfartsdirektoratet oppgir at revisjonen har avdekket, ved minst fem alvorlige hendelser, at rederiet

  • ved flere hendelser ikke har begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat.
  • ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet.
  • ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse.
  • ikke har fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet.
  • ikke har rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn.

Hver for seg er dette alvorlige funn. Det jobbes nå med en oppfølging av saken i direktoratet og i rederiet. Dersom rederiet kommer opp med en plan, som aksepteres, for oppfølging av funnene/avvik, vil en kunne få en tre måneders tillatelse for å utbedre avvik. En akseptert plan vil da medføre normal drift, skriver direktoratet på sine nettsider.

Har satt krisestab

– Vi har satt krisestab, og jobber på spreng med å løse utfordringene. Vi beklager ulempen dette medfører for våre kunder, og kommer med mer informasjon så fort dette foreligger, sier kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes i Boreal Norge til NRK.

Nordland fylkeskommune har også satt krisestab.

– Det er en alvorlig situasjon vi er i nå. Svært mange reisende er naturlig nok berørt, og det er ikke gitt at man kommer seg ut til øyene i dag, sier fylkesdirektør for transport og infrastruktur, Odd Inge Bardal.

Bardal forventer ikke at fartøyene er i gang i dag, og jobber med å organisere alternativ transport på en del samband.

– Allerede er Lovundskyss i gang med persontransport fra Sandnessjøen til Dønna. Neste tur går fra Sandnessjøen til Herøy, sier Bardal til NRK.

Følg utviklingen i saken på Sjøfartsdirektoratets nettsider

 

Boreal har ferjer og hurtigbåter på disse sambandene i Norge

Kilde: boreal.no

Rogaland – ferge:

  • Lauvvik–Oanes (1024)
  • MekjarvikKvitsøy (1023)

Vestland – ferge:

  • Kinsarvik–Utne (1007)
  • Kvanndal–Utne (1001)
  • Skånevik–Matre–Utåker (1005)

Møre og Romsdal – hurtigbåt:

  • ÅlesundValderøyaNordøyane (24)
  • HareidValderøyaÅlesund (05)
  • LangevågÅlesund (23)
  • MoldeVestnesSekken (39)

Nordland – ferje:

  • DigermulenFinnvik (18723)
  • LevangNesna (18335)
  • MosjøenHundålaDagsvik (18211)
  • NesnaNesnaøyene (18336)
  • SandnessjøenDønnaLøkta (18181)
  • StokkvågenOnøySlenesetLovund (18344)
  • StokkvågenTræna (18-192)
  • SøvikAustbøHerøyBrasøy (18171)
  • TjøttaForvik (18162)

Nordland – hurtigbåt:

  • Hadsel (18837)
  • Helgelandspendelen (18191)
  • NEX 1 BodøSandnessjøen (23731)
  • NEX 2 BodøSteigenSvolvær (23755)
  • SandnessjøenHerøystederVega (18172)

Finnmark – ferje:

  • AkkarfjordKjerringholmen (560)
  • KorsfjordNyvoll (550)
  • Sør-TverrfjordBergsfjordØksfjord (520)
  • ØksfjordHasvik (500)
  • ØksfjordTverrfjord (510)

Finnmark – hurtigbåt:

  • AltafjordXpressen (532)
  • LangfjordXpressen (360)
  • LoppaXpressen (320)
  • MåsøyXpressen (350)
  • Skoleruta Rognsund (340)
  • Skyssbåt Survik (390)
  • SørøysundXpressen (380)
  • VargsundXpressen (330)

Les også: Alle som passerer norskegrensen må registrere seg