– Det er på tide å satse, og å sette Tesla Semi i storproduksjon, skriver Elon i en intern e-post til Tesla-ansatte.-
E-posten ble fort lekket til pressen, og sendte Tesla-aksjene til værs kort tid etterpå, med en oppgang på sju prosent. En gledelig nyhet for Teslas aksjeeiere, etter en kraftig fall på børsen i februar som følge av leveringsutsettelse grunnet utbruddet av koronaviruset i Kina.
Flere store, norske transportaktører la inn bestilling på den elektriske lastebilen allerede i 2016. Først ute var ASKO, som bekreftet til E24 en bestilling på 10 enheter.
– Vi jobber mot en ambisjon om å ha kun fornybart, og da tror vi batterielektriske og hydrogendrevne biler er det som kommer i fremtiden, fortalte Tore Bekken, administrerende direktør i Asko Norge i et intervju til E24 i 2017.
Bekken fortalte videre at selskapet måtte ut med 1,6 millioner kroner per el-lastebil, 16 millioner totalt for å sikre alle ti enheter.
Dermed kan det se ut som fire års ventetid går mot slutten for ASKO og andre norske Tesla Semi-kunder.
Foran skjema?
Prototyper av Tesla Semi har ved flere anledninger blitt observert kjørende på amerikanske veger. Produksjonen har hittil blitt beskrevet som begrenset. Om det kun er testbiler Tesla refererer til, er usikkert. Batteri og drivlinjen skal produseres på Tesla Gigafactory i Sparks, Nevada, USA.
I en rapport for første kvartal 2020 fra Tesla, fortalte Musk at Tesla-produksjonen og levering av Tesla Semi ville bli utsatt til 2021. E-post-lekkasjen er dermed overraskende, og antyder et mulig batteri-gjennombrudd for Tesla.
Med en rekkevidde på 800 km ved maksimal lastevekt kjøring i normale hastigheter ,egne ladestasjoner, og en rekkevidde på 640 km etter kun 30 minutters ladning, har Tesla Semi vakt stor interesse blant norske transportører.