8. april informerte vegvesenet om at de søkte EFTA om en forlengelse av unntaket som utgår den 12. april. Søknaden knyttet til forlengelse er i henhold til retningslinjer gitt av ESA og EU- kommisjonen.
Det første fritaket avviker på flere punkter fra fritaket som trer i kraft 13. april.
Regel | Gjeldende regler | Dispensasjon fra 13.03.20 | Dispensasjon fra 13.04.20 |
Daglig kjøretid | 9 timer (2 ganger i uken 10 timer) | Ingen begrensninger (13,5 timer) | 11 timer |
Døgnhvile | 11 timer (3 ganger i uken 9 timer) | 9 timer | 9 timer |
Kjøretid 1 uke | 56 timer | Ingen begrensninger | 58 timer |
Kjøretid 2 uker | 90 timer | Ingen begrensninger | 96 timer
|
Ukehvile |
24 timer etterfulgt av 45 timer (Den reduserte SKAL kompenseres) |
24 timer (Ingen krav til kompensasjon) |
24 timer etterfulgt av 45 timer (Den reduserte trenger ikke kompenseres) |
Pauser | 45min (15+30) | Ingen unntak | Ingen unntak |
FATS | Gjelder | Gjelder | Gjelder |
Dette betyr en innstramming av dispensasjonen som gjelder frem til den 12/4-2020 i Norge.
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/unntaket-gjelder-all-transport