En undersøkelse fra Innovasjon Norge i forkant av sommeren viste at to av tre nordmenn planla å legge ferien til Norge, og ni av ti ville reise med egen bil. Nye tall fra Statens vegvesen bekrefter dette, og viser opp til 36 prosent trafikkøkning enkelte steder i forhold til i fjor.
Mange nordmenn valgte enten bobil eller campingvogn som ferieløsning fremfor hotell eller hytte, og pågang på serviceanleggene i Norge har vært enorm.
– Vi merker at mange er på norgesferie i år, og det er flere bobiler på vegene og på våre stasjoner enn vi har sett tidligere, sier kommunikasjonssjef i Circle K Norge, Knut Hilmar Hansen.
Uerfarne sjåfører
Et hett tema blant yrkessjåfører i sommer har vært fritidsbilister som velger å parkere på oppmerkede plasser for tungtransport på serviceanleggene.
– Vi har sett enkelte tendenser tidligere, men ikke så ofte som i sommer hvor mange nordmenn er på bobilferie, kanskje for første gang, forteller Hansen.
Videre forklarer Hansen at feilparkeringen kan skyldes uerfarne bobil-sjåfører som ikke finner plass der de vanligvis ville parkert med privatbilen. Circle K prioriterer å holde parkeringsplasser for tungbiler ledige for yrkessjåfører, og oppfordrer fritidsbilister til å parkere andre steder på stasjonen.
– Det er dessverre ikke alltid like lett å ha oversikt over hele stasjonsområdet til enhver tid. Enkelte stasjoner som er spesielt utsatt for feilparkering av privatbiler har leid inn hjelp fra parkeringsselskap, forklarer Hansen.
Skaper irritasjon
Daglig leder i Bulk Tank Transport AS og fylkesleder i Vestfold, Henning Hansen, har dokumentert flere uheldige parkeringssituasjoner med fritidsbilister i sommer. Han mener flere irritasjonsmomenter kunne vært unngått med enkle tiltak.
– For eksempel kan bobilister parkerere flere bobiler på samme oppstillingsplass. På stasjoner med oppstillingsplasser som hos Circle K Telemarksporten, er man ikke innesperret om bobilene parkerer to og to i rekke, her kan man kan fint rygge ut fra plassen. Et enkelt tiltak som dobler kapasiteten, forklarer Henning Hansen.
Fylkeslederen mener det er plass til alle, men at kunnskapen blant fritidsbilister kan bli bedre.
– Mange ferske fritidsbilister tenker ikke på mulige konsekvenser av å kjøre en stor bil. Vi (NLF, red.anm.) har en jobb å gjøre med å få ut informasjon til fritidsbilister om hvordan de best mulig kan dele vegen og serviceanleggene med yrkessjåførene, påpeker fylkeslederen.
Smekkfullt
Ifølge Statens vegvesen har ikke fritidsbilistene skapt spesielle utfordringer på deres døgnhvileplasser.
– Dette er ingen kjent problematikk på døgnhvileplassene som drives på vegne av Statens vegvesen langs Europa- og riksveger. De av våre kontraktspartnere (døgnhvileplassdrivere) som vi har kontaktet, sier det samme, forteller pressevakt for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Tom Fjellheim.
Men, bildene og tilbakemeldinger fra sjåførene sier noe annet. For yrkessjåfør Roar Wendelborg har det vært ekstra utfordrende i sommer.
– Forrige uke på døgnhvileplassen ved Trysil var det ren bobilcamp. Det var helt fullt og jeg fikk ikke parkert. På Alvdal var det faktisk verre. Hele parkeringen for trailere var smekkfull, forklarer Wendelborg.
Og selv når han fikk plass til lastebilen, ble det likevel ikke slutt på utfordringene.
– Jeg kom nesten ikke ut igjen. Det sto biler parkert over alt, forteller Wendelborg oppgitt.
Det er ikke tvil om at bilister mangler kjøreopplæring med fritidsbil, mener Wendelborg.
– Jeg tror de skulle hatt noen timer som passasjer i en lastebil. Ikke bare for å forstå hvordan vi har det, men også for å lære hvordan man kjører med en stor bil eller tung campingvogn på slep, anbefaler Wendelborg.