– Vi gjennomgår nå all vår bruk av CrashCube som supplement i ulykkesanalysearbeid. Skulle det vise seg å være saker hvor datagrunnlag fra verktøyet kan ha inngått i rettsdokumenter og fått betydning for utfallet av en rettsak, er det selvfølgelig svært beklagelig, sier direktør Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.
CrashCube har ifølge Vegvesenet blitt brukt som supplement i forbindelse med beregninger av kjøretøydata etter trafikkulykker. Det har blitt brukt til å bistå politiets etterforskning i straffesaker. Vegvesenet har kun hentet ut data etter kjennelser fra politiet. Statens vegvesen ble i mai 2019 varslet av Kripos om at verktøyet hadde flere svakheter.
Leser hastighet, styreutslag og bremsing
Ifølge produsenten er CrashCube et verktøy som henter ut øyeblikksdata fra forulykkede kjøretøy.
Parametere som hastighet, beltebruk, ulykkestidspunkt, styreutslag og tidspunkt for bremsing kan hentes ut via kjøretøyets hjerne. Flere av disse detaljene kan få betydning for skyldspørsmål i en eventuell straffesak.
– Etter at vi ble klar over svakhetene ved CrashCube, stoppet vi umiddelbart bruken. Verktøyet ble brukt i en begrenset tidsperiode. Akkurat nå vet vi om fire tilfeller hvor verktøyet er blitt brukt på oppdrag fra politiet, to av disse er ulykkesrapporter. I begge disse tilfellene ble politiet varslet med en gang vi ble klar over at det var svakheter ved verktøyet, sier Dreyer.
Kan også foreligge bruker- og tolkningsfeil
Statens vegvesen gjennomgår nå alle saker hvor CrashCube har blitt brukt på nytt.
– I etterkant av møtet mellom Kripos og Statens vegvesen foretok Statens vegvesen feilsøking i dataverktøyet CrashCube. Vi oppdaget feil, som har medført at uthentingen av data også har blitt feil. Feilen er rapportert tilbake til leverandør, som har rettet feilen. I tillegg kan det foreligge bruker-/tolkningsfeil. Dette er det for tidlig å si noe om på det nåværende tidspunkt, fortalte sekssjonssjef Rosendahl til TV2 da de omtalte saken i forrige uke.