Interessen for motorer og maskiner ble skapt tidlig. Åge var «oppvokst» på farens mjølkebil i Sør-Fron. Etter en kort periode i jernbanen, begynte han som sjåfør. Senere overtok han Gudbrand Bakken Transport og utviklet selskapet videre. 80-årsjubileet ble markert i 2018.
Åge ble medlem i NLF i 1989. Han og jeg ble valgt inn i fylkesstyrene for Oppland og Hedmark på det samme årsmøtet i 2001. Siden har vi fulgt hverandre tett, på landsmøter, årsmøter, styremøter eller andre NLF-møter. Ofte ble det en dag ekstra sammen med Åse og Bente på slike samlinger. Åge ville prate mer, og jeg fikk slappe av med en av mine aller beste venner.
Åge var en sosial kar som likte å prate med folk. Han fikk venner over hele landet. Han gikk sjelden på talerstolen i store forsamlinger, men i pausene var det alltid mye liv og røre rundt høvdingen fra Gudbrandsdalen. Han spredte humør og glede. Og ikke minst: Han delte av sin store kunnskap om lastebilen. Åge ble fortjent kåret til Årets Lastebileier i Hedmark og Oppland i så tidlig som i 2001.
Entusiasten hadde alltid sterke meninger og la ikke skjul på dem. Engasjementet var like sterkt helt til sykdommen rammet.
Trafikksikkerhet og Kollegahjelpen var to viktige arbeidsområder. I 2012 ble han hedret med Oppland Fylkes trafikksikkerhetspris for «innsatsen som kollegahjelper og for målrettet arbeid for å fremme helse, miljø og sikkerhet i lastebilnæringen». På NLFs landsmøte samme år mottok han If og NLFs Trafikksikkerhetspris. I 2012 fikk han også NLFs fortjenestemedalje i sølv.
Åge var lenge landets travleste kollegahjelper. E6 i Gudbrandsdalen var en av landets farligste veger med mange alvorlige ulykker hvert år. Åge ble ofte oppringt av nødetatene, og gjorde en fantastisk jobb for sjåførene som var rammet. Hans egen ulykke som ung sjåfør, var nyttig erfaring. En ulykke han kom uskyldig opp i, men aldri klarte å glemme.
I 20 år var Åge en engasjert lokalavdelingsleder for NLF i Gudbrandsdalen. Han tok opp saker som var viktige for næringen, fremmet dem videre enten mot myndighetene eller i NLF-systemet. Ofte ga det resultater. Et eksempel var da et parti på E6 sør for Vinstra skulle utvides. Åge ble invitert av Statens vegvesen til bløtkakefest da stikkene skulle settes.
Statens vegvesen var fornøyde, og takket for drahjelpen. Åge benyttet anledningen til å viske noen ord i øret på de som skulle utføre arbeidet. Dermed ble vegen enda bredere enn planlagt! Snøryddingsrampa som i vinter ble satt opp på Biri, var hans siste store NLF-prosjekt. Åge kom med ideen og var pådriver. Yrkessjåførene vil ha glede av rampa i mange år.
To V-er har alltid betydd mye. Volvo og veteranbiler. Bilmerket var det aldri noe tvil om og han har slengt en del «sleivkjeft» til kolleger som valgte den andre svensken. Veteranbiler var en stor interesse. Primus motor for stor samling på Vinstra. Tur til Nordkapp med gode kamerater. Museum i firmaets anlegg i Sør-Fron.
Våre tanker går til familien. Åse som har vært en trofast støtte i alle år. Barna Odd Arne og Inger Lise, som han verdsatte høyt og pratet mye om. Og ikke minst Sander og Emma. Han ble blank i øya når han fortalte om de to yngste. Når noe skulle gjøres for barnebarna, la han det meste til side. De skulle hatt mange flere år sammen.
Nå har Widme’n sluppet rattet. Takk for moroa og takk for innsatsen. Vi er mange som vil savne deg.