Den første vegdirektøren i Norge, Christian Wilhelm Bergh, tiltro sin stilling allerede i 1864, en hel mannsalder før den første samferdselsministeren kom på plass i 1946. Deretter har ti mannlige vegdirektører kommet og gått.
I fjor skapte imidlertid Ingrid Dahl Hovland ny samferdselshistorie ved å bli Norges første kvinnelige vegdirektør. Hun kom fra en direktørstilling i Nye Veier AS, og tidligere Selvaagbygg, Veidekke og Spenncon AS.
Uforutsigbar fremtid?
Perioden som hun nå skal lede Statens vegvesen i, er muligens en av de mest utfordrende og uforutsigbare i den norske samferdselshistorien.
– For meg er det viktig å få mest mulig veg for pengene, og mest mulig nytte for vegbrukerne. En må hele tiden spørre seg: Hva skal vegen løse? Og ikke minst må en prøve å få med seg de lengre strekkene, tenke på knutepunkter og hvordan godstransporten flyter, fortalte Hovland til Lastebil.no i november.
Du kan lese hele intervjuet her.
Men hva tenker vegdirektøren nå, etter at Statens vegvesen har gjennomført den største omorganiseringen i etatens historie? Hvordan skal arbeidet med å sikre best mulig bruk av offentlige midler utføres? Og, ikke minst - klarer vi å fortsette arbeidet mot nullvisjonen i lys av de utfordringene vi ser i trafikkbildet?
Sammen med blant andre samferdselsministeren, utekontrolldirektøren, konsernsjefen i Telenor og forskningssjefen i NILU vil hun holde innlegg og delta i samtaler under NLFs transportkonferanse 17.-18. januar.
Har du ikke meldt deg på? Fristen er i utgangspunktet utgått, og arrangementet er bortimot fullbooket. Men det kan hende det finnes noen få plasser igjen hvis du kjapper deg...