Covid-19 satte en bråbrems for produksjon og salg av nyttekjøretøy, og de fleste fabrikker ble tvunget til å helt eller delvis stenge. Mange fryktet mangel på service- og deletilgang, noe som heldigvis uteble.

Nå melder flere produsenter at det settes i gang tiltak for å få nyttekjøretøy- og deleproduksjon i gang igjen. Her er statusen fra fire av de største.

MAN

På grunn av koronapandemien stanset MAN Truck & Bus produksjonen av nyttekjøretøy i midten av mars. Nå planlegger selskapet gradvis å komme i gang igjen med produksjonen.

MAN planlegger produksjonsstart fra 27. april. Det vil i første omgang skje med begrenset kapasitet hvor hovedfokus ligger på å gi de ansatte maksimalt smittevern.

– De siste ukene har krisehåndteringsteamet arbeidet intensivt med å vurdere tiltakene som er nødvendig for å kunne starte opp igjen våre produksjonsanlegg, uttaler toppsjef for MAN Truck & Bus, Joachim Drees.

Videre forteller Drees at en av de største utfordringene for MAN har vært å sikre deleleveransene fra underleverandører, samt organisering av egne arbeidsprosesser for å beskytte medarbeidere.

– Selskapets underleverandører finnes i alle EU-land. MAN har bedt om støtte fra politikerne når det gjelder en samordnet strategi på EU-nivå for å stimulere markedet. Gjenåpningen vil skje gradvis og etter tilrådende sikkerhetsforanstaltninger. MAN Truck & Bus vil fortsatt sikre at servicenettverket er operasjonelt for både MAN og NEOPLAN, avslutter toppsjef for MAN Truck & Bus.

Mercedes-Benz / Daimler:
– Daimler har helt siden den krevende koronakrisen traff Europa, lojalt fulgt myndighetenes anbefalinger, og ikke minst påbud. Noe som blant annet medførte at verdens største montasjefabrikk for lastebiler i Wörth, like utenfor Karlsruhe, ble helt stengt i en periode, sier PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge nyttekjøretøy, Olav-K. Thingwall

Etter en periode med positiv utvikling i smittespredningen, og en forsiktig gjennomåpning av det tyske samfunnet, har Daimler besluttet en gradvis åpning av noen fabrikker, deriblant lastebilfabrikken.

– Konkret betyr det at fra 20. april startet man opp igjen produksjonen, dog med noe redusert kapasitet i en oppstartsperiode, forteller Thingwall

– Daimlers Global Logistic Center, som er hovedlageret for Mercedes-Benz lastebildeler, har i hele denne krevende perioden vært leveringsdyktige på deler til lastebil. Fra 20. april er det igjen full bemanning og normal drift. I Norge har vi derfor også i denne perioden hatt en sikker forsyning av deler avslutter PR- og Informasjonssjef.

Volvo/Renault:

Både Volvo og Renault-fabrikkene er i gang med en forsiktig oppstart, både i Europa og ellers i verden. 

– Oppstarten vil være tilpasset aktiviteten i markedet, og en oppjustering vil følge markedsutviklingen nøye, sier direktør for kommunikasjon, PR og marked Volvo Norge, Bjørn-Inge Haugan

– Deletilgangen i Norge er for øyeblikket bra. Alle våre verksted er åpne og går for mer eller mindre full maskin, tatt i betraktning de justeringer som gjøres på mannskapsallokering for å sikre godt smittevern for både ansatte og kunder, avslutter Haugan.

Scania:

Scania stengte ned mesteparten av produksjonen så seint som 25. Mars på grunn av smittevernstiltak og mangel på deler fra leverandører.

– Fabrikkene til Scania startet opp igjen tirsdag forrige uke med lav takt. Scania har som mål å øke til normalproduksjon etter hvert som man ser at leverandører kan levere som normalt, sier direktør kommunikasjon og branding Scania, John Lauvstad.

Gjennom krisen har deleproduksjon og verksteder hos Scania hatt normal drift. Dermed har Scania kontroll på delelager. Scania er tydelig på hvor samfunnskritisk tungtransport er i disse krisetider.

– Jeg vil benytte anledningen til å takke alle som er med på å holde transporten i Norge i gang. Enten det er sjåfører, bileiere eller mekanikere. Jobben dere gjør i disse dager gjør at enda flere opplever hvor avgjørende transporten faktisk er for samfunnet. I disse dager passer NLFs slagord bedre enn noensinne: «Uten lastebilen stopper Norge», sier administrerende direktør, Norsk Scania, Frode Neteland i en pressemelding.

DAF

DAF-eier Paccar stengte alle konsernets fabrikker i begynnelsen av april på grunn av koronapandemien. DAF-fabrikkene i Nederland, Belgia og Storbritannia har nå gjenopptatt produksjonen. DAF fokuserer på å ivareta arbeidernes helse og sikkerhet fremfor produksjon, og øker produksjonen fortløpende. Service og deletilgang har gått som normalt gjennom krisen

 

Les også: Trafikkskolene bekymret for lange ventetider utover året