– Jeg tipper at rundt halvparten av mobiltelefonene her i rommet har et batteri som er produsert av BYD, forteller administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold, under pressekonferansen i Oslo.

Kinesiske BYD er en global produsent av avansert batteriteknologi, energistyring og infrastruktur. Selskapet beskriver seg selv som en total transportleverandør, med transportløsninger i alle sektorer med hel- eller delvis elektriske drivlinjer.

Etter at RSA mistet importen av Fiat, Alfa Romeo og JEEP, bestemte de seg i 2014 for å finne et ledig bilmerke med elektriske biler til sin portefølje.

– Det første og beste vi fant var BYD. De var på den tiden de største i verden på elektriske biler, og vi mente at de hadde det beste potensialet, forteller Dunvold.

Seks år senere kan RSA endelig bekrefte at de, som første i det europeiske markedet, blir importør av elektriske person- og kommersielle biler fra BYD i Norge. Fra før er RSA også importør av elektriske varebiler fra kinesiske Maxus (SAIC).

–  BYD er verdens største produsent av ladbare biler, og nå har de lagt til en satsingsstrategi for Europa. Seks år på rad var BYD størst på batterielektriske biler, før de ble forbigått av Tesla i fjor. På ladbare biler er de fortsatt størst i verden, forteller Dunvold.

ETP3 testbil: RSA viste en femseters testbil på pressekonferansen, men den kommer til Norge kun som toseters varebil. Foto: Jamieson Pothecary ETP3 testbil: RSA viste en femseters testbil på pressekonferansen, men den kommer til Norge kun som toseters varebil. Foto: Jamieson Pothecary

Norge først

– BYD er mye mer enn bare en elbilprodusent. Vi leverer til sju ev-markeder: personbil, buss, urban logistikk, bygg og anlegg, i tillegg til spesialistsektorer som flyplass og havn, forteller administrerende direktør i BYD, Isbrand Ho.

BYD har levert over 750 000 elektriske- eller hybrid personbiler, og 55 000 elbusser på verdensbasis. 1300 av disse er elbusser som ble levert til Europa. Allerede i 2018 ble de første BYD elbussene satt i drift i Norge. At Norge er først ute i Europa for BYD, er ingen tilfeldighet.

– Norge har det mest avanserte elektriske markedet i Europa, og nordmenn har akseptert at elbiler er fremtiden. BYD er et merke som er godt etablert i de nordiske markedene etter suksessen med elbussene. I tillegg er markedet i Norge mindre tradisjonelt, og mer åpent for aksept av nye merker. Vi mener nordmenn er mer opptatt av teknologi enn å være merketrofast, sier Ho.

INTERIØR: ETP3 har et høyt utstyrsnivå som standard. Foto: Jamieson Pothecary INTERIØR: ETP3 har et høyt utstyrsnivå som standard. Foto: Jamieson Pothecary

Ny el-varebil

Allerede til høsten kommer de første BYD yrkesbilene til å rulle på norske veier i form av en toseters varebil, BYD ETP3, med et 50 kilowatts batteri og NEDC rekkevidde på 360 kilometer*. ETP3 kommer med en standard utstyrsversjon, skyvedører på begge sider og en topphengslet bakdør. Nyttelasten er på 900 kilo, med en lastekapasitet på 3,5 kubikkmeter.

ETP3 kvalifiserte seg til 50 000 kroner i Enova-støtte, og kan bestilles allerede nå, med en startpris på 324 900 kroner.

Til høsten kommer en 7.5 tonns BYD T5 lastebil til Norge, som skal være leveringsklar til de første kundene tidlig på nyåret. El-lastebilen har en rekkevidde på 200 kilometer fra et 126 kilowatts batteri. Før du bygger kasse, har den fire tonn nyttelast og kun hurtiglading.

– Vi fokuserer først og fremst på kort- og mediumdistanse logistikk, for eksempel varelevering til butikker i storbyer. Mye av dette kan bli elektrifisert umiddelbart, og vi mener det er det billigste alternativet til fossildrevet transport i dag. Jeg tror det vil bli et marked for alle drivlinjer, men for en «last mile solution» er det elektrisitet som gjelder, forklarer Ho til NLF.

BYD T8: En 19 tonn el-lastebil fra BYD kommer i løpet av 2021. Foto: BYD BYD T8: En 19 tonn el-lastebil fra BYD kommer i løpet av 2021. Foto: BYD

Og satsingen til BYD fortsetter. Sommeren 2021 kommer det en 19 tonn BYD T8 lastebil med et 217 kilowatt batteri og en nyttelast på 11 tonn. Bruksområdet blir hovedsakelig kjøring i byen med lav hastighet, for eksempel til søppelkjøring eller gaterengjøring.

Alternative løsninger på utfordringer med batteristørrelse og ladetid, er noe BYD har på agendaen.

– Vi er i dialog med andre selskaper og ser på batteribytte som en mulighet, men kun for kommersielle biler, ikke privatbiler, sier Ho.

Service og deler

– Vi kommer til å selge kommersielle tungbiler med direkte salgsstrategi knyttet til servicepunkter med kompetanse på denne typen bil. Samtidig vil mindre varebiler, som eTP3, bli solgt via vanlige forhandlere, sier Espen Kristoffersen, kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA.

RSA har tro på at kundene vil ha kontakt med en forhandler kontra internettsalg, og har et landsdekkende nettverk klart til å selge BYD. Service- og delenett vil ikke RSA ut med detaljer om ennå, men forsikrer at alt vil være på plass innen de første bilene blir levert til kundene.

*WLTP er ikke klar, men det forventes å være på omlag 300 kilometer.

BYD ETP3

Motor: Elektrisk
Effekt: 100 kW (136 hk)
Dreiemoment: 180 Nm
Batteri: BYD NMC batteri
Batterikapasitet: 50.3 kWh
Oppgitt rekkevidde NEDC: 300 km
Lading: DC 40KW / AC 6.6KW
Ladestandard: CCS
Hjuldrift: Forhjulsdrift
0-100 km/t: Ukjent
Toppfart: 100 km/t
L x B x H (cm): 446 x 172 x 187.5
Akselavstand (cm): 272.5
Dekkdimensjon: 195/60R 16C
Egenvekt: 1700 kg
Lasterom: 3,5 m3
Maks nyttelast: 920 kg
Enova-støtte (kr): 50 000
Garanti batteri: 8 år
Pris fra kr: 324 900

ETP3 har 900 kg / 3,5 kubikkmeter nyttelast kapasitet. Foto: Jamieson Pothecary ETP3 har 900 kg / 3,5 kubikkmeter nyttelast kapasitet. Foto: Jamieson Pothecary

BYD ETP3 front. Foto: Jamieson Pothecary BYD ETP3 front. Foto: Jamieson Pothecary

ETP3. Foto: Jamieson Pothecary ETP3. Foto: Jamieson Pothecary

ETP3. Foto: Jamieson Pothecary ETP3. Foto: Jamieson Pothecary

Hekkspoiler BYD ETP3. Foto: Jamieson Pothecary Hekkspoiler BYD ETP3. Foto: Jamieson Pothecary

BYD ETP3. Foto: Jamieson Pothecary BYD ETP3. Foto: Jamieson Pothecary