– Det er mange som lurer på hva dette er for noe. Jeg får mye oppmerksomhet langs vegen, sier Morten Carho Martinsen.
Den oppsiktsvekkende semivarebilen har vært i drift for Gjøvik-bedriften Skoglund Transport i en knapp måned. På den tiden har Martinsen rukket å kjøre åtte tusen kilometer i fast rute mellom Gjøvik og Oslo, en strekning hvor bompengebesparelsen ved å kjøre varebil fremfor lastebil alene utgjør flere tusen kroner i måneden.
Rigget for langturer med døgnhvile
Med en maksimal vogntogvekt på 7 tonn og nyttelast på 2380 kilo gir denne kombinasjonen klare fordeler sammenlignet med tilsvarende lastebiler klasse C1, uten å være avhengig av at sjåføren har sertifikat for lett lastebil.
– For å kjøre semivarebil av denne typen trenger du bare BE-sertifikat, og så sjåførkort da, siden vi er underlagt kjøre- og hviletid, forteller Martinsen.
Bilen er utstyrt for å kunne ta de fleste oppdrag over hele Norge. Hvis en skal kjøre lengre turer, har sjåføren mulighet til å ta døgnhvilen på senga bak setene.
6,3 meters lasterom
Skapløsningen på hengeren er også svært praktisk. Her er det både bakløfter og sideåpning for maksimal fleksibilitet og lasterommet måler hele 6,3 meter i lengden.
Bilen ble solgt av Helge Herva hos Bertel O. Steen. Han tror flere vil kunne regne hjem en slik bil hvis de ser på totalbildet.
– Det har vært veldig mye positive tilbakemeldinger på denne løsningen. Det har tatt tid å få alt godkjent, men sluttproduktet ble akkurat slik vi håpte på, både kjøremessig og alt annet. Vi har allerede solgt en håndfull og jobber nå med å få utlevert flere biler til kundene.
Vil selge komplette sett
Han oppgir at en tilsvarende C1-lastebil, da gjerne en 5,5-tonns Sprinter, ikke har samme nyttelast og gir ikke den samme lengden på skapet.
– På sikt er planen å selge komplette sett, slik at kunden kan få en totalpakke ferdig levert, avslutter Herva.
Se flere bilder under!
Les også: – Vanlige bilister trenger bedre kunnskap om lastebiler