Ni personer i juli og like mange måneden før har mistet livet på norske veger. Hittil i år har 60 personer omkommet i trafikken, en økning på fire fra året før. Møteulykker og utforkjøringer er de vanligste årsakene. Mer enn 60 prosent av dødsulykkene har vært eneulykker skriver Trygg Trafikk i en pressemelding.
– Utforkjøringer preges ofte av altfor høy fart. De enkleste rådene er å holde farta på et forsvarlig nivå. I tillegg må du unngå all form for distraksjon og holde fokus på vegen, oppfordrer senior kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen.
Ulykkestallene de siste tre år har vært relativt stabile. 106-108 personer har omkommet årlig siden 2017.
Tall omkomne på norske veger ved utgangen av juli:
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* |
93 | 62 | 84 | 55 | 55 | 56 | 60 |
Oslo og Vestfold-Telemark med flere omkomne
Den siste tiårsperioden har de fleste fylker hatt en stabil nedgang i antall omkomne i årets syv første måneder, med to unntak – Oslo og Vestfold-Telemark. I Oslo er det fire personer som har omkommet så langt i år, og elleve personer i Vestfold-Telemark. Dette er det høyeste antallet for begge fylker siden 2010.
– Generelt har vi heldigvis registrert færre omkomne i trafikken over tid. I år ser vi likevel en økning i to av våre fylker, og det er vanskelig å peke på en konkret grunn for akkurat det. Vi registrerer at nesten halvparten har omkommet på MC. Dette er en veldig utsatt gruppe i trafikken, og hvis ulykken først har skjedd, skal det lite til før det kan bli veldig alvorlige skader, sier Solstad Steen
11 av totalt 18 omkomne i sommermånedene juni og juli var MC-førere, sju av disse dødsulykkene skyldes utforkjøringer. To av ulykkene var møteulykker, og i begge tilfeller skyldes ulykken at motorsykkelen gjennomførte en forbikjøring.
Tall omkomne fordelt på fylke
Fylke | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020* | Endring |
Viken | 28 | 13 | 17 | 7 | 8 | 13 | 15 | 2 |
Oslo | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 3 |
Innlandet | 6 | 8 | 10 | 7 | 5 | 7 | 8 | 1 |
Vestfold og Telemark | 10 | 6 | 7 | 5 | 4 | 6 | 11 | 5 |
Agder | 4 | 8 | 5 | 2 | 6 | 6 | 2 | -4 |
Rogaland | 6 | 4 | 10 | 6 | 7 | 0 | 2 | 2 |
Vestland | 10 | 4 | 9 | 11 | 9 | 5 | 4 | -1 |
Møre og Romsdal | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 6 | 3 | -3 |
Trøndelag | 15 | 4 | 9 | 8 | 2 | 2 | 3 | 1 |
Nordland | 4 | 5 | 2 | 3 | 5 | 8 | 5 | -3 |
Troms og Finnmark | 3 | 5 | 10 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 |
Hele landet | 93 | 62 | 84 | 55 | 55 | 56 | 60 |
Motorsyklistene utsatt
Gjennomsnittsalderen blant de omkomne er relativt høy, ni av de som mistet livet på motorsykkel var mellom 40 og 59 år.
– Dette er svært urovekkande tal, seier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Vegvesenet sier ulykkesanalysegruppen skal analysere alle ulykkene, for å kartlegge årsaker og eventuelle sammenhenger.
– Det er for tidleg å seia noko om kva denne auken skuldast, eller om det me ser er ein trend, sier Ranes, som understreker hvor viktig det er for Vegvesenet å holde på det gode samarbeidet med motorsyklistenes interesseorganisasjoner.
Tall omkomne fordelt på ulykkestype
Ulykkestype | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Endring |
Møteulykke | 35 | 15 | 31 | 20 | 26 | 17 | 22 | 5 |
Utforkjøring | 32 | 17 | 32 | 15 | 18 | 20 | 26 | 6 |
Kryssulykke | 11 | 9 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | - |
Påkjøring bakfra | 3 | 7 | 2 | 4 | 4 | 4 | 1 | -3 |
Fotgjengerulykke | 12 | 8 | 7 | 8 | 4 | 7 | 5 | -2 |
Annet | 0 | 6 | 8 | 5 | 1 | 5 | 3 | -2 |
SUM | 93 | 62 | 84 | 55 | 55 | 56 | 60 |
Færre kvinner og eldre dør i trafikken
Færre kvinner og eldre som har omkommet i trafikken enn tidligere i år. Ti kvinner har omkommet i trafikken i år, mot 13 i samme periode i fjor.
– Dette er det laveste antallet omkomne kvinner i nyere tid, så det er en positiv utvikling. Den samme utviklingen ser vi blant de over 65 år hvor 12 personer i denne aldersgruppa har mistet livet mot 16 personer i fjor. Dette er også det laveste antallet omkomne i denne gruppen på mange år, sier Solstad Steen.
Ingen korona-endring
Så langt i år ligger tallet på omkomne i trafikken litt over fjoråret.
– Det synest ikkje å vera noko endring som kan tilskrivast korona-viruset, seier Ranes.
I andre europeiske land har tallet på omkomne i trafikken gått til dels kraftig ned i 2020, som resultat av korona-pandemien. De norske tallene ligner derimot nabolandene Sverige og Danmark, der det også er registrert lite eller ingen endring sammenlignet med 2019.
*NB: Tall hittil i år for 2020. Data: Statens vegvesen