Ni personer i juli og like mange måneden før har mistet livet på norske veger. Hittil i år har 60 personer omkommet i trafikken, en økning på fire fra året før. Møteulykker og utforkjøringer er de vanligste årsakene. Mer enn 60 prosent av dødsulykkene har vært eneulykker skriver Trygg Trafikk i en pressemelding. 

– Utforkjøringer preges ofte av altfor høy fart. De enkleste rådene er å holde farta på et forsvarlig nivå. I tillegg må du unngå all form for distraksjon og holde fokus på vegen, oppfordrer senior kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen.

Ulykkestallene de siste tre år har vært relativt stabile. 106-108 personer har omkommet årlig siden 2017.

Tall omkomne på norske veger ved utgangen av juli:  

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020*
93 62 84 55 55 56 60

 

Oslo og Vestfold-Telemark med flere omkomne

Den siste tiårsperioden har de fleste fylker hatt en stabil nedgang i antall omkomne i årets syv første måneder, med to unntak – Oslo og Vestfold-Telemark. I Oslo er det fire personer som har omkommet så langt i år, og elleve personer i Vestfold-Telemark. Dette er det høyeste antallet for begge fylker siden 2010.

– Generelt har vi heldigvis registrert færre omkomne i trafikken over tid. I år ser vi likevel en økning i to av våre fylker, og det er vanskelig å peke på en konkret grunn for akkurat det. Vi registrerer at nesten halvparten har omkommet på MC. Dette er en veldig utsatt gruppe i trafikken, og hvis ulykken først har skjedd, skal det lite til før det kan bli veldig alvorlige skader, sier Solstad Steen

11 av totalt 18 omkomne i sommermånedene juni og juli var MC-førere, sju av disse dødsulykkene skyldes utforkjøringer. To av ulykkene var møteulykker, og i begge tilfeller skyldes ulykken at motorsykkelen gjennomførte en forbikjøring.

 

Tall omkomne fordelt på fylke

Fylke 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020* Endring
Viken 28 13 17 7 8 13 15  2
Oslo 2 3 3 2 2 1 4
Innlandet 6 8 10 7 5 7 8
Vestfold og Telemark 10 6 7 5 4 6 11
Agder 4 8 5 2 6 6 2 -4 
Rogaland 6 4 10 6 7 0 2
Vestland 10 4 9 11 9 5 4 -1 
Møre og Romsdal 5 2 2 1 5 6 3 -3 
Trøndelag 15 4 9 8 2 2 3
Nordland 4 5 2 3 5 8 5 -3 
Troms og Finnmark 3 5 10 3 2 2 3
Hele landet 93 62 84 55 55 56 60  

 

Motorsyklistene utsatt

Gjennomsnittsalderen blant de omkomne er relativt høy, ni av de som mistet livet på motorsykkel var mellom 40 og 59 år.

– Dette er svært urovekkande tal, seier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Vegvesenet sier ulykkesanalysegruppen skal analysere alle ulykkene, for å kartlegge årsaker og eventuelle sammenhenger.

– Det er for tidleg å seia noko om kva denne auken skuldast, eller om det me ser er ein trend, sier Ranes, som understreker hvor viktig det er for Vegvesenet å holde på det gode samarbeidet med motorsyklistenes interesseorganisasjoner.

 

Tall omkomne fordelt på ulykkestype

Ulykkestype 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Endring
Møteulykke 35 15 31 20 26 17 22
Utforkjøring 32 17 32 15 18 20 26
Kryssulykke 11 9 4 3 2 3 3
Påkjøring bakfra 3 7 2 4 4 4 1 -3 
Fotgjengerulykke 12 8 7 8 4 7 5 -2 
Annet 0 6 8 5 1 5 3 -2 
SUM 93 62 84 55 55 56 60  

 

Færre kvinner og eldre dør i trafikken

Færre kvinner og eldre som har omkommet i trafikken enn tidligere i år. Ti kvinner har omkommet i trafikken i år, mot 13 i samme periode i fjor.

– Dette er det laveste antallet omkomne kvinner i nyere tid, så det er en positiv utvikling. Den samme utviklingen ser vi blant de over 65 år hvor 12 personer i denne aldersgruppa har mistet livet mot 16 personer i fjor. Dette er også det laveste antallet omkomne i denne gruppen på mange år, sier Solstad Steen.

Ingen korona-endring

Så langt i år ligger tallet på omkomne i trafikken litt over fjoråret.

– Det synest ikkje å vera noko endring som kan tilskrivast korona-viruset, seier Ranes.

I andre europeiske land har tallet på omkomne i trafikken gått til dels kraftig ned i 2020, som resultat av korona-pandemien. De norske tallene ligner derimot nabolandene Sverige og Danmark, der det også er registrert lite eller ingen endring sammenlignet med 2019.

*NB: Tall hittil i år for 2020. Data: Statens vegvesen

Les også:  Norges største vegprosjekt åpnet for trafikk