OPPDATERT 27.11.20: Nå kan Enova fortelle at det var en feil fra deres side som gjorde at Goupils L7e-modeller står på lista de sendte ut i forrige uke, ref. lista under "sjekk hvor mye din bil vil koste med de nye støttesatsene". Les hele artikkelen i Yrkesbil
Salget av elektriske varebiler har økt i 2020, til tross for at salget av varebiler har gått ned med over 20 prosent*. Mye av årsaken til økningen skyldes den gunstige Enova-støtteordningen, som gjør elvarebiler mer attraktive og gunstige i innkjøp enn fossildrevne varianter.
Nå skal støttesatser tilpasset hver bilmodell, gi et mer rettferdig, robust og effektivt virkemiddel i den grønne omstillingen av næringstransporten, skriver Enova i en pressemelding.
Sjekk hvor mye din bil vil koste med de nye støttesatsene:
– Siden vi lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har vi gitt tilsagn om støtte til over ti tusen biler, til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. Det vitner om stor interesse i næringslivet for å legge om til utslippsfri varetransport, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova.
Automatiserer støttesatsen
Enova går nå bort fra løsningen med tre faste støttesatser basert på bilenes motorkraft, til fordel for egne satser for hver bilmodell. Støttetilbudet til elvarebiler har hittil vært automatisert, med umiddelbart svar på søknaden, uten manuell saksbehandling.
– Nå automatiserer vi også støttesatsene, med daglige oppdateringer ut fra eventuelle endringer i listepriser. Støtte tilpasset hver bilmodell gir et enda mer treffsikkert virkemiddel og rettferdig konkurranse bilmodellene imellom, sier markedsdirektøren.
Støttemottakere siste 12 måneder, fordelt på fylke
Å søke om støtte har dessuten blitt enda enklere. Nå kan bilforhandleren søke for deg når du bestiller bilen. Det kreves kun en søknadsbekreftelse på mobiltelefonen.
– Positivt med lavere støttesatser
Støttenivået styres heretter automatisk av ekstrakostnaden ved å velge en elvarebil fremfor en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Noen bilmodeller får høyere støttesats enn tidligere, mens andre – i ulik grad, går ned i støtte.
– Selv om det nok kan oppleves negativt i de tilfellene hvor støttesatsene går nedover, er det faktisk en gladsak for markedet, for det bærer bud om at elvarebiler er i ferd med å bli konkurransedyktige på pris. Snøballen har begynt å rulle, og det er en tydelig utvikling både på salgstallene, prissetting og bredden i modellutvalget, forklarer Leistad i Enova.
Støtte innvilget gjennom forrige ordning er fortsatt gyldig, med det støttenivået og de vilkår som gjaldt på tilsagnstidspunktet.
Les også: Fergene skal gjøre Nord-Norge grønnere
*Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikkens salgstall for oktober. Antall solgte varebiler, uavhengig av drivlinje, har gått ned 20,4 prosent siste 12 måneder. Salget av elvarebiler har i samme periode økt med 4,2 prosent.