– NLF har et solid apparat av dyktige regionssjefer som sammen med våre tillitsvalgte er i daglig kontakt med våre bedrifter over det ganske land. Deres rapporter, sammen med ukentlige elektroniske spørreundersøkelser, er avgjørende for at vi skal få et riktig bilde av situasjonen, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Rapportene viser at det er mye som går som normalt fremdeles. Det oppleves dessverre nedgang i noen segmenter, og en god del permitteringer.
– Det viktigste er imidlertid signalene om ytterligere nedgang etter påske. Vi vet at mange, særlig innen industri, bygg og anlegg er avhengig av underleveranser fra andre land. Disse er i ferd med å stoppe opp. Det kan gi dramatiske konsekvenser ut over våren, sier NLF-direktøren.
Mindre påvirket
Region 1. Østfold og Oslo og Akershus: Regionsjef Johan Kristian Bjerke
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Så langt meldes det om liten påvirkning i min region. Flere har hatt økning i oppdragsmengden, men noen få har likevel blitt hardt rammet.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Alt omkring juridiske og bedriftsøkonomiske spørsmål. Lovgivning, permitteringer og økonomiske kompensasjonsordninger. Smittevern og karanteneregler skapte forvirring, men etter hvert kom ting over i mer strukturerte former, og medlemmene kjører forsiktig videre.
– Hva er prognosen for etter påsken?
– Forsiktig optimistisk. Flere har økt oppdragsmengde, inkludert anlegg og entreprenør. Stykkgods og samlast sliter imidlertid. Oppgangen i forkant av påske for byggvarehus forventes å dabbe av sterkt etter påske.
Destinasjoner for vintertursme rammet hardt
Region 2. Innlandet: Regionsjef Guttorm Tysnes
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Transportører som frakter mat har hatt det veldig travelt, og tippbilene på de store veganleggene har gått nesten som normalt. Distribusjonsbilene opplever en nedgang på mellom 20 og 30 prosent på tradisjonelt gods. Til gjengjeld har internetthandel gitt økt leveranse av småpakker. Drivstoff og gass-transportører er hardest rammet, og noen få har måttet ty til permitteringer.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Stengte butikker og kjøpesentrene i sentrum endrer vareleveringen, rutene endres, det blir mindre gods og dårligere fortjeneste. Vinterturistdestinasjoner som Trysil, Sjusjøen og Beitostølen er koronastengt, og taper milliarder. Transportnæringen rammes selvsagt av denne svikten. Smittefaren er en kjempeutfordring. Forebyggende tiltak gjør jobben mer tidkrevende og omstendelig.
– Hva er prognosen for etter påsken?
–Hyttebyggingen bremses, og trolig blir det mindre å gjøre innen større bygg og anlegg. Innlandet har hele 40 prosent av Norges avvirkning av skog. Da merkes det godt når sagbrukene stopper opp, og det er varslet betydelig mindre hogst enn vanlig i april. Det forventes en kraftig nedgang i transporten, men lastebileiere som frakter mat vil ha nok å gjøre. I vår bransje kommer ofte betalingen en måned eller to etter utført oppdrag og mange frykter dårlig likviditet.
Staten må legge til rette for en ny start
Region 3. Buskerud, Vestfold, Telemark: Regionsjef Roy Nettum Wetterstad
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Mange aktører innen varetransport har høyt aktivitetsnivå. Tømmertransport holder virksomheten noenlunde oppe, og en tidligere vår enn normalt kan slå positivt ut for landbruksrelatert transport. Innen bygg og anlegg er noen optimistisk til forsering av prosjekter og økt satsing over påske, mens andre opplever en klar nedgang. Å få nok personell har vært en utfordring på grunn av sykemeldinger, og enkelte bedrifter har måttet permittere ansatte. Det er varslet om likviditetsutfordringer og frykt for utfordringer med utbetalinger.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Utfordringen er at flest mulig skal kunne klare å holde hodet over vannet gjennom krisen. Etter krisen tror mange det er nødvendig med grunnleggende endringer i rammebetingelsene. Kostnadsnivået må ned for å gjøre norsk næringsliv i stand til å reise seg og møte konkurranse fra utlandet. Det betyr at det er nødvendig å vurdere varige endringer i forhold til moms, arbeidsgiveravgift og andre tyngende belastninger for næringslivet. I kjølevannet av svekkelsen av den norske kronen og inflasjon, må staten legge til rette for at næringslivet kan få en ny start på bedre vilkår.
– Hva er prognosen for etter påsken?
– Bedriftene håper å kunne bruke tid på drift, og ikke tidskrevende søknader på støtteordninger. Små virksomheter frykter at de skal tape kampen i tilskudds- og støttesystemer som er basert på søknader til et offentlig apparat som skal kåre vinnere og tapere.
Landbruket går for fullt
Region 4. Agder og Rogaland: Regionsjef Reidar Retterholt
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Dagligvare har nå stabilisert seg etter at hamstringen har avtatt. Stykkgods er noe ned på grunn av stengte butikker, mens netthandel kompenserer noe for nedgangen. Base transport er sterkt redusert, men når det gjelder landbruk i Rogaland går det for fullt. Flere anlegg sliter med manglende arbeidskraft på grunn av sykdom og karanteneregler. Innen byggevarer er det fortsatt god fart. Transport til- og fra større bygg har bremset opp.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Uforutsigbarheten. Flere bedrifter har måttet permittere deler av arbeidsstyrken. Fabrikker og produsenter begynner å gå tom for råstoff. Da risikerer vi at hele verdikjeden stopper opp.
Flyfrakt, som vi er en del av verdikjeden til, er nesten utmattet. Når ett tannhjul stopper opp ...
– Hva er prognosen for etter påsken?
– Her ligger den store usikkerheten. Ordrebøkene fremover er tynne, og bedriftene er bekymret for om Norge klarer å komme seg på beina etter Påsken. Det er mange likheter med oljekrisen, og da tok det et par år før bransjen kom seg igjen.
Forsiktige optimisme
Region 5. Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal: Regionsjef Jan Ove Halsøy
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Det ble nesten umiddelbart mindre på byggrelatert transport, eksempelvis krankjøring til byggeplasser. Flere medlemsbedrifter sendte ut varsel om permitteringer, noen måtte også ty til permitteringer. Det viste seg at omsetningssvikten var midlertidig. Mye har tatt seg opp igjen, og selv om det ikke er normal omsetning, er den etter forholdene bra. Matvaredistribusjonen opplevde stor pågang i starten, men er nå tilbake til normalen etter at folk har innsett at hamstring ikke er nødvendig. Stengte restauranter gir omsetningssvikt, og flere har parkert bilene på grunn av for få oppdrag. Den frykten folk hadde i starten for at alt skulle stoppe opp, har avtatt.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Vi opplevde spørsmål døgnet om permitteringer, dagpenger, sykemeldinger, oppsigelser, mva-avgift, arbeidsgiveravgift m.m. Nyhetsbrev og informasjon på lastebil.no ga bedre informasjonsflyt.
I dag er det mindre frykt for permitteringer. Så lenge store produksjonsbedrifter ikke stenger ned, er det kjøring.
– Hva er prognosen for etter påsken?
– Fremover er det nok likviditet som blir avgjørende. I mai og juni er det feriepengeutbetaling. Dette blir sannsynligvis en utfordring for flere bedrifter. I tillegg er juli og august normalt måneder med lav omsetning grunnet ferieavvikling. Det blir altså vanskelig å jobbe opp god likviditet igjen.
Oppsummert kan en nok si at det er en «forsiktige optimisme» blant transportørene, men at de er fullstendig klar over at det fort kan snu. Veien mot konkurs er for flere bedrifter kort.
Trenger klarhet i hva tiltakspakkene innebærer
Region 6. Trøndelag: Regionsjef Roar Melum
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Generelt det er fortsatt mye å gjøre for de fleste og foreløpig er det heldigvis lite permitteringer. Det er rolig på havneterminalene. På jernbaneterminalene derimot, er det stor pågang. Noen fergesamband har redusert frekvens, samt en del problemer med betaling. Stykkgods er på veg ned, mens bygg og anlegg var allerede i en rolig periode før koronakrisen. Kranarbeid, driftskontrakter, tømmer og landbruk går som normalt. Pakker og hjemkjøring opplever en oppgang på grunn av internetthandel. Lite trafikk på veiene gir rolige dager for bilberging. Tank og drivstoff hadde en økning som nå har roet seg. Innen langtransport og termo går havbruk som normalt, mens det er en nedgang på øvrige ruter.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– Å få klarhet i hva tiltakspakkene innebærer, spesielt for enkeltpersonsforetakene har vært utfordrende. Stengte fasiliteter langs veiene har vært et hett tema.
– Hva er prognosen for etter påsken?
– Vi forventer flere permitteringer. Håpet er at lokale og regionale tiltakspakker innenfor veg og anlegg iverksettes snarest.
Udramatiske endringer
Region 7. Nordland/Troms/ Finnmark: Regionsjef Odd Hugo Pedersen
– Hvordan har koronakrisen påvirket transportnæringen i din region?
– Transportnæringen har ikke opplevd dramatiske endringer, bare en liten nedgang i fisketransporten som er markedsrelatert. Lokal distribusjon og utkjøring av drivstoff er noe ned, mens transport av mat til butikkene og byggevarer er upåvirket eller økende.
– Hva har vært den største utfordringen så langt?
– I starten var det problemer med lokale restriksjoner før det ble klart for alle at transport skal gå som normalt. Uklarheter om karantenebestemmelser for utenlandske sjåfører, ansatt i norske bedrifter som var hjemme i fri turnus, ble en utfordring.
– Hva er prognosen for etter påsken?
– Det er stor usikkerhet omkring hva som skjer etter påske. Det vil være avheng av hva som skjer med dagens restriksjoner. En vedvarende nedstenging vil sannsynligvis gi lavere etterspørsel etter transport. Dersom det derimot blir lemping på restriksjoner vil det påvirke positivt sammen med ulike stimuleringstiltak fra statlig hold.