Det er straks fire uker siden det eskalerte, og Norge ble endret – kanskje for alltid. NLF-direktøren er på betryggende avstand fra journalisten, i andre enden av røret. For en kar som er vant til å være høyt og lavt er det uvant å skulle styre alt fra hjemmekontoret, men heldigvis kan det meste gjøres via telefon og videokonferanser.
Den krevende situasjonen vi er i, gjør det ikke mindre viktig å sette transportbransjen på dagsordenen.
– Det er lenge siden vårt slagord «uten lastebilen stopper Norge» har blitt så tydeliggjort som nå. Uten en operativ transportnæring med sjåfører og terminalarbeidere som står på for å sikre mat i butikkhyllene, drivstoff på stasjonene, utstyr på sykehusene og brøyting av veiene, hadde Norge virkelig vært i krise. Takket være våre medlemsbedrifter og deres ansatte, kan folk i by og bygd synke ned i godstolen hjemme i påsken, med både kjøleskap og godteskål fylt til randen. Folk kan konsentrere seg om å holde seg i ro, vaske hendene og holde avstand til hverandre, sier en engasjert NLF-direktør.
Tallenes klare tale
Da koronakrisen veltet over oss, var NLF raskt ute med en undersøkelse for å kartlegge hvordan krisen påvirker transportbransjen. Hver uke har rundt 700 medlemmer svart på undersøkelsen. 3 av 5 av medlemsbedriftene sier de utfører samfunnskritiske oppdrag, og da henger det på greip at effekten av koronakrisen var umiddelbart merkbar for NLF-bedriftene.
De ukevise sammenstillingene viser at allerede samme uke nedstengingen av Norge var et faktum, sa 1 av 3 medlemsbedrifter at de merket endringer i etterspørselen. 15 prosent meldte at de hadde problemer med å utføre oppdrag, og 3,7 prosent hadde allerede foretatt permitteringer. Uka etter svarte 2 av 3 at det kan bli aktuelt å permittere, mens antall som hadde permittert hadde vokst til 17 prosent. Over halvparten opplevde lavere etterspørsel og kanselleringer. Etter en uke til, snaue to uker etter første undersøkelse, hadde 2 av 3 merket lavere etterspørsel eller kanselleringer.
– Utviklingen viser dramatikken i situasjonen. Den siste undersøkelsen viser at nær 4 av 10 bedrifter har iverksatt permitteringer, 7 av 10 bedrifter har opplevd kanselleringer og like mange svarer at det kan bli aktuelt å permittere. Svarene viser en jevn, negativ utvikling fra uke til uke ettersom krisen har tiltatt. At de ferskeste tallene viser at bare 14 prosent frykter konkurs, forteller oss at det er en optimisme der ute, tross alt, forklarer Mo.
Gode signaler fra regjeringen
I likhet med mange andre, frykter en hel del av NLFs medlemmer hva som venter på andre siden av påsken.
– Til oss sier de at omsetningen er helt grei, men at de merker at det er i ferd med å stoppe opp. At regjeringen nå signaliserer en sakte åpning av samfunnet igjen etter påske, er derfor gode signaler for våre bedrifter, mener han, og sier at å få opp aktiviteten i samfunnet er avgjørende for at transportbedriftene skal ha nok å gjøre og unngå skifteretten.
– Svarene fra undersøkelsen viser at næringen vår på mange måter speiler samfunnet – noe som understreker hvor viktig det er at transportens rammebetingelser vektlegges og tas hensyn til. Hvis ikke vi fungerer, går også resten i stå, sier Mo.
Direktøren vil gjerne gi medlemmene fem tips på vei inn i påsken:
– Sørg for oppdaterte regnskaper, og følg nøye med på utviklingen i omsetningstallene. Dette er alltid viktig, men viktigere enn noen gang i disse tider. For det andre, de av dere som kommer inn under kompensasjonsordningen, bruk den for hva den er verdt! Det blir mulig å søke fra 17. april. For det tredje, benytt de mulighetene og tiltakene som står til rådighet, inkludert å permittere ansatte om oppdragene uteblir. Så vil jeg også oppfordre til å se mot, hente inspirasjon fra og vurdere nye markeder, og til slutt, følg myndighetenes smitteverntiltak!
Dårlig kompensasjon til de minste bedriftene
Stortinget vedtok krisepakke tre denne uka, og Mo er skuffet over forskjellsbehandlingen. Han fremhever at det er 100.000 bedrifter med 1 til 4 ansatte i Norge, noe som utgjør 17 prosent av alle registrerte bedrifter. Bedrifter uten ansatte teller 388.000, og utgjør hele 66 prosent av de 591.000 bedriftene i Norge, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Av NLFs bedrifter har 91 prosent under fem ansatte. Rundt 50 prosent av bedriftene er selvstendig næringsdrivende, altså lastebileiere som selv er ute på veien.
– Småbedriftene vil dessverre få lite eller ingen ting igjen fra kontantstøtten til næringslivet. Det er ikke logisk for oss. Hvorfor skal bedriftene forskjellsbehandles når krisemidlene fordeles? Dette er småpenger for de store, men kan være forskjellen på å være eller ikke være for de små. Myndighetene har riktignok sagt de kan gjøre endringer om det er noen som faller urimelig ut. Vi står i hvert fall på for å vise hvor urimelig dette faller ut, og gir ikke opp, forsikrer Mo.
Han forteller om løpende kontakt med mange partier underveis i prosessen. Han føler at NLFs synspunkter ble hørt, men sier at siden NHO og Virke var to av partene som var med på å utarbeide ordningen, var det umulig for flertallet å endre den.
– Jeg er jo svært glad for at vi bor i et land som i det hele tatt har muligheten til å vedta slike pakker, slik sett er vi privilegerte. Men jeg mener fortsatt at kriteriene burde vært like, uavhengig av om bedriften er stengt ned av staten eller ikke. Jeg frykter at mange av de minste bedriftene, som enbils-eieren og "mann og kone-bedriften", vil lide som følge av dette vedtaket, sier han, og lover at NLF vil følge godt med i tiden framover.
NLF-direktøren roser også politikerne for deres effektive saksbehandling i denne tiden. Han synes det er svært positivt at de har gitt tilbake litt av våre innbetalte skattepenger og felles nasjonalformue for å redde arbeidsplasser.
Forsyningslinjene foreløpig ikke rammet
Fraktstatistikken til NHO LT viser at grensekryssende transport har falt med 30 prosent siden smitteverntiltakene ble innført.
– Dette er en dramatisk reduksjon, selv om ingen ting tyder på at forsyningslinjene er rammet. Både EU og verdens vegtransportorganisasjon, IRU, monitorerer situasjonen fortløpende. De har iverksatt tiltak for å sikre vareflyten i Europa, blant annet ved å innføre «fast-tracks» på grenseovergangene for lastebiler, sier Mo, og forteller at det er helt nødvendig etter at medlemmer med har vært vitne til opptil 80 kilometer lange køer på enkelte grenseoverganger de siste ukene.
Han påpeker at internasjonale og nasjonale forsyningslinjer må holdes åpne, og at NLF bidrar til dette gjennom å være i løpende dialog med sine internasjonale organisasjoner og søsterorganisasjoner.
Vi må alle bidra i den store dugnaden
– Frykten for hva som skjer etter påske er stor, også hos oss. Det er bare å innse at vi må leve med smitteverntiltak en god stund til. Den største frykten er at smittespredningen eskalerer og noen av worst-case scenariene til Folkehelseinstituttet slår til. Det vil bli særdeles dramatisk, mener han.
Han forteller at NLF puster litt lettere etter pressekonferansen til regjeringen tirsdag denne uka, og opplever det som en lettelse at alt så langt tyder på at tiltakene fra norske myndigheter virker, og at Norge ikke vil oppleve noe i nærheten av de dramatiske scenene vi ser i andre land. Han synes det er positivt at vi kan lette på tiltakene i Norge, men poengterer at vi er nødt til å opprettholde en svært streng grensekontroll for å sikre at smittespredningen ikke tar seg opp igjen.
– I det vi kan kalle gjenreisingen av norsk næringsliv – for det er på mange måter det vi snakker om, må den nasjonale dugnaden vi har hatt de siste ukene, fortsette. Dugnaden må også innbefatte å ta vare på våre egne bedrifter. Som ett ledd i denne store dugnaden, ser vi nå kampanjer som oppfordrer oss til å kjøpe norske produkter og tjenester, forklarer han.
NLF er opptatt av at denne dugnaden også må omfatte norske transportører, og har nylig dratt i gang en kampanje på området. Denne støttes av Fellesforbundet og Yrkestrafikk-forbundet. NLF forsøkte å få med NHO LT, Virke og Spekter på budskapet, men det ble for sterkt for dem å oppfordre til bruk av norske transportører. Mo understreker at han respekterer beslutningen deres, men innrømmer at han tillater seg å være litt skuffet på vegne av den norske transportnæringen.
– Norske, seriøse transportører er den beste måten å sikre kvalitet og anstendighet i transporten. Disse bidrar til å sikre arbeidsplasser i by og bygd, og står mange steder i fremste rekke for å sikre et lokalt næringsliv. Det er svært viktig å bevare en norsk, desentralisert og privat transportnæring; ikke bare for arbeidsplasser, men også aktivitet rundt omkring og nærhet mellom kunde og transportør. Jeg er stolt av den enorme – og eksemplariske, innsatsen våre ansatte og tillitsvalgte, og, ikke minst, alle våre medlemsbedrifter legger ned. Tusen takk! Nå ønsker jeg dere alle, på vegne av hele NLF, en rolig – og mest mulig koronafri, påske!