-       Et anbud fra Kristiansand kommune om en rammeavtale var foranledningen til investeringen. I anbudet la kommunen inn at de som kunne tilby en fossilfri tung lastebil, ville bli foretrukket, kan daglig leder Frank Ilebekk i Agder Massetransport fortelle.

Firmaet har også et godt samarbeid med Avfall Sør Næring AS. De synes det er kjempepositivt at alle deres kunder i Agder nå kan få jord  levert på en miljømessig god måte.

Volvo var en av verdens første store produsenter som kunne tilby en helelektrisk løsning på biler opp til 27 tonn totalvekt. Tidligere i år lanserte Volvo hele produktserien med elektrisk drivlinje. De større modellene FM, FMX og FH kan leveres i batterielektrisk utgave for vogntogvekter opp til 44 tonn. Først ut av de større bilene blir trekkvogner.

-       Vi er stolte over å kunne få levere en helelektrisk løsning til en lokal kunde som Agder Massetransport. Det er flott at en lokal aktør er villig til å gå inn og markere seg ved å investere i en miljøvennlig løsning, som i dag koster vesentlig mer enn en tradisjonell diesel lastebil, sier salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo-forhandleren Trucknor Kristiansand.

Støtte fra Enova

Enova som støtter overgangen til mer miljøvennlige transporter går inn og dekker ca 40 % av merkostnaden for en elektrisk lastebil. Men fortsatt blir dette en større investering for transportøren enn ved bruk av tradisjonelle løsninger.

-       Vi har faktisk i tankene å investere i en bil til. Det er viktig at noen går foran i skiftet til mer miljøvennlige transporter, men det koster også ekstra. Denne bilen vil kunne jobbe for kommunen midt i sentrum uten å ha noe som helst utslipp. Batteriene er også blitt så bra at den kan benyttes som en annen bil i en vanlig arbeidsdag, sier Frank Ilebekk.

Bilen får her sitt første lass i sentrum, ved Quadrum der det bygges nytt politihus. Bilen vil for det meste operere i sentrum for Kristiansand kommune, med null utslipp til omgivelsene. Bilen får her sitt første lass i sentrum, ved Quadrum der det bygges nytt politihus. Bilen vil for det meste operere i sentrum for Kristiansand kommune, med null utslipp til omgivelsene.

Han er ny leder i transportbedriften, og tiltrer den nye stillingen 1. september.

-       Vi har jaget vekt hele veien på denne bilen, som har fire batterier som til sammen veier ca 2 tonn. Det er valgt et lett tipp-påbygg og det er valgt aluminiums hjul, som bidrar til lettere bil og derved høyere nyttelast. En tre-akslet anleggsbil som dette har normalt en tillatt bruksvekt på 26 tonn, men myndighetene tillater 1 tonn mer totalvekt, fordi det er en nullutslipps lastebil, kan salgssjef Tom Jarlsby opplyse.

 Fakta om bilen:

Volvo FE Electric – helelektrisk lastebil

Akselkonfigurasjon 6x2 med styrende sisteaksel

Akselavstand: 3,90 meter

Egenvekt: 13.800

Nyttelast: 13.200

Totalvekt: 27 tonn

Motor og drivverk: to elektriske motorer, maks effekt 400 kw

Girkasse: To trinns automatisk

Batterier: 4 stk 600 volt - andre generasjons batterier - totalt 265 kw-timer

Rekkevidde, normalt 10-15 mil

Påbygg: Lett dumperkasse fra Maur Bilpåbygg

Bilen har Alufelger som sparer vekt

Pris: Vel 4 millioner, støtte fra Enova på ca 1,5 million kroneri

 

Fakta om selskapet:

Agder Massetransport AS - Hamresanden

Entreprenørvirksomhet med fokus på massetransport i hele Agder, har rammeavtale med Kristiansand Kommune.

Firmaet registrert juli 2015

Antall lastebiler 16 – alle er sertifisert etter Euro6 – det strengeste utslippskravet for diesel lastebiler

Antall ansatte: 21

Omsetning: 35 millioner kroner i 2020

Eies av Maskinentreprenør Olav Martin Sørli med 75 % og tidligere daglig leder i Agder Massetransport, Olav Lien med 25%.