- Sjåfører som er berørt av produksjonsproblemet må kjøre på utskrift fra fartsskriveren. De må også ha med seg det utgåtte kortet og kopi av søknad om nytt kort. Dersom disse vilkårene er oppfylt, vil våre kontrollører ikke reagere på manglende sjåførkort, sier Holm.
Fartsskriveren registrerer at yrkessjåfører følger kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Alle busser og lastebiler som brukes til kjøre- og hviletidsregulert transport i Norge skal ha en digital fartsskriver. Alle yrkessjåfører skal ha et personlig sjåførkort.
Over 600 venter på sjåførkort
- Per i dag er det mellom 600 og 700 sjåfører som venter på kort de har søkt om. Det gjelder både nye kort og fornyelse av eksisterende kort. Den midlertidige løsningen vi nå har fått på plass gjelder for nasjonal transport, sier Holm.
Statens vegvesen vet ikke når feilen hos kortleverandøren blir rettet.
- Vi ser alvorlig på dette og følger opp leverandøren tett. Vi har fått forsikringer om at det jobbes intenst med å få produksjonen opp igjen. Jeg håper feilen blir lokalisert og rettet så fort som mulig, sier Holm.