Ordningen, som på grunn av koronapandemien ble innført for å unngå fysisk kontakt mellom fergemannskap og reisende, viste seg å være en velfungerende og populær løsning. Da koronarestriksjonene skulle revideres ønsket Regjeringen å skryte ordningen, noe mange reagerte på.
Norges Lastebil-Forbund var blant de som syntes dette var et dårlig forslag, og sendte derfor 24. november et brev til samferdselsministeren der de ga uttrykk for at dette var en ordning som burde videreføres. NHO Logistikk og Transport, NHO Sjøfart og Logistikkforeningen var andre aktører som ba samferdselministeren tenke seg om.
- NLF mente at smittesituasjonen i Norge og Europa hadde vist en negativ utvikling den senere tid, noe som talte til fordel for at det fortsatt var nødvendig med smitteverntiltak på ferjer, forteller Mo.
I tråd med NLFs ønske
Erfaringen fra pandemien har vist at det er særdeles viktig å opprettholde forsyningslinjene for både vare- og persontransport. Derfor er det viktig at personellet som utfører slik transport, og de som betjener ferjene, ikke blir utsatt for unødvendig smitterisiko mens de er på arbeid.
I tillegg til at midlertidig lov om billettering på ferjer ivaretok smittevernet på en god måte, har erfaringene med betalingsordningen vist at den fungerer meget godt. De reisende har nå blitt vant med en kontaktløs billettering på ferjer. Nå har altså Regjeringen snudd i saken.
– Smittesituasjonen er uforutsigbar og det er nødvendig å forlenge enkelte tiltak for å redusere spredningen av covid-19-viruset. Derfor gjør vi det mulig med skiltgjenkjenning eller AutoPASS-brikke som betaling for ferjereiser også utover i 2022. Denne ordningen gjør det tryggere både for passasjerer og ferjemannskapet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Denne løsningen er i prinsippet lik det NLF skrev i brevet, som kan leses her