- Det var litt tilfeldig at jeg ble lastebilsjåfør, men når lappen var i boks og jeg begynte å kjøre følte jeg meg hjemme med en gang, sier Roy Johansen.
Vi har akkurat kommet oss gjennom Vågslidtunnelen på E139 med dagens første kolonne, og ferden går til Arendal via Setesdal. NLF har vært på turne siden 11. august, og følget har forflyttet seg hver dag. Da vi ankommer Arendal skal tralla stå i ro frem til torsdag i forbindelse med Arendalsuka. Det gir "Roy sjåfør", som han kalles blant de andre som er på turnéen, en anledning til å reise hjem noen dager.
- Jeg trives veldig godt med dette oppdraget, men det skal bli fint å treffe samboeren min igjen, sier 48-åringen.
Han er født og oppvokst på Gardemoen, og etter militærtjeneste og et par forskjellige jobber tok han lastebillappen. I Skedsmo Bud & Vare, som eier showtraileren NLF bruker på turnéen, har han vært siden år 2000. Blant de som er ansatt der er han veteranen, og har fingrene borti det meste. I det siste har det blitt litt kranbilkjøring. Han ble forespurt om å være NLFs turnésjåfør en drøy måned før avreise, og etter en kort rådslagning rundt leirbålet hjemme takket han ja.
8200 kilometer på en måned
"Nå har vi vært på tur i en liten uke, hvordan synes du det har gått?"
- Jeg synes dette går bra. Det tok et par dager før alt falt på plass, men sånn er det vel for alle på turnéen.
Allerede torsdag denne uken skal NLF-traileren ut og kjøre igjen, Stathelle, Skien og Porsgrunn skal besøkes. Etter det begynner den lengste strekningen av denne turneen, og målet er Alta. Denne kjøringen skal Roy dele med sin sjef, Svein Arne Trøen. Bilen skal være på plass i Alta søndag kveld, derfra blir det lange etapper sørover via Tromsø og Bodø til Trondheim.
"Hvordan synes du det er å være på tur med NLF?"
- Jeg trives veldig godt, og føler meg som endel av gjengen. Dere har gitt meg mye tillit, jeg får til og med betjene kaffetrakteren, enda jeg ikke drikker kaffe, ler han.
Endel av NLF-teamet
Roy forteller at slike showtrailere ofte blir kjørt til en adresse og blir stående noen dager. Bortsett fra disse dagene i Arendal er det ikke slik denne gangen. Når turnéen er over 11. september, har Roy kjørt 8200 km, og servert omtrent 450 liter kaffe.
Ved ankomst på et nytt sted er Roy kjapt ute av bilen og begynner å jobbe. I tillegg til å kjøre bilen er han sentral i opp- og nedrigging av tralla. Han fyker rundt og gir seg ikke før alt er i orden. Men så kan det hende at han setter seg i førerhuset for seg selv.
- Det stemmer nok bra. Jeg er glad å jobbe, og jeg trives med å treffe nye folk. Men det er godt å være litt alene inne mellom, da er førerhuset godt å ha.