For et par uker siden informerte Statens vegvesen om brudd i sveiseskjøter i brua. Dette første til forsinkelser og behov for å sette i verk ekstra tiltak. Mandag 30. november ble E6 Stavåbrua stengt for tyngre kjøretøyer, da det viste seg at skadene i konstruksjonen førte til redusert bæreevne. Alternativ rute ble Fylkesveg 30 over Røros. Dette skulle vise seg å skape store utfordringer for de som lever av å transportere varer på veien. Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er overrasket over hvor dårlig Statens vegvesen har løst dette.
-Vi har forståelse for årsaken til at Stavåbrua måtte stenge, men er sterkt kritisk til hvordan Statens vegvesen synes å ha håndtert omkjøringsveiene de sender tungtrafikken inn på, sier han.
Burde har sett dette komme
Norges Lastebileier-Forbund har i hele dag mottatt meldinger om svært glatte veier og manglende forsterkninger i vinterdriften, med dårlig fremkommelighet og redusert trafikksikkerhet som resultat.
-Det har også vært flere ulykker siste døgn med stenging av fv30 med ytterligere omkjøringer som resultat, fortsetter Mo som mener Statens vegvesen burde ha forstått at dette ville skape utfordringer.
Manglende forsterket vinterdrift gjør at arbeidsmiljøet til de som hva vegen som arbeidsplass, yrkessjåførene, blir forverret. Sterkt redusert trafikksikkerhet kommer i tillegg til forsterkede utfordringer med overholdelse av kjøre- og hviletid og arbeidstid. De mange utenlandske sjåførene med redusert kompetanse for kjøring på dårlige norske vinterveger blir sendt ut på veier de overhodet ikke er kjent på og som i tillegg har dårlig fremkommelighet på grunn av manglende ressurser til forsterket vinterdrift.
-Summen av dette blir trippelt ille – store forsinkelser i vareflyten, redusert trafikksikkerhet og for dårlig arbeidsmiljø for sjåførene, understreker han.
Bruk dispensasjonsretten
Norges Lastebileier-Forbund er også kritisk til at Statens vegvesen ikke har brukt dispensasjonsretten sin til å åpne den relativt korte delen av Fylkesveg 30 som ikke allerede er åpnet for modulvogntog. Dette skaper store problemer for transport av bl.a. matvarer og annet volumgods som i liten grad utfordrer vektproblematikken på denne vegen. I tillegg er det et paradoks at veien allerede er åpen for 24m tømmervogntog. I dette tilfellet mener NLF det er åpenbart at dispensasjonsadgangen til å åpne også for modulvogntog burde vært benyttet.
-Når tiltak som stengning av en så viktig transportåre som E6 blir aktuelt, planlagt eller ikke, må SVV iverksette omfattende og øyeblikkelig varsling i alle tilgjengelige kanaler, i tillegg til øyeblikkelig skilting så langt unna stengepunktet at omkjøring og evt. andre tiltak kan planlegges i god tid. I tillegg må det øyeblikkelig iverksettes forsterkede og oppfølgende tiltak på omkjøringsveier slik at god og sikker nok fremkommelighet sikres, sier Mo.
NLF ber om endret praksis
Endelig må dispensasjonsadgangen til midlertidig åpning for modulvogntog benyttes, evt. sammen med tiltak, for å sikre at vareflyten kan gå mest mulig uhindret.
-Norges Lastebileier-Forbund legger til grunn at vi kommer til å oppleve flere stengninger på dette punktet på E6 i tiden fremover, og ber om tilbakemelding om at SVV vil endre praksis når dette skjer, avslutter Geir A. Mo.
Etter at Statens vegvesen forstå at de måtte gjøre endringer gikk de ut med en alternativ omkjøringsrute, om Molde og Vestnes.
Omkjøring på flere timer
– Vi anbefaler for tunge kjøretøy omkjøring via Romsdalen E136 Dombås – Vestnes og videre ferje til Molde. Følg videre E39 via ferje Kanestraum – Halsa og så E39 til Klett E6 i Trøndelag, sier prosjektleder Roar Dypvik i Statens vegvesen.
Dette betyr i praksis en omkjøring på flere timer, og sjåføren må i prinsippet planlegge turen på nytt.
-Vi stiller også spørsmål om de fergestrekningene som er aktuelle for å ta unna denne trafikken har den kapasiteten som skal til, avslutter Geir A. Mo.