Forenkling av lønnssystemet
Partene ble også enige om å avvikle langtransporttariffen med virkning fra 1. juli. Dermed vil alle sjåfører følge samme lønnssystem etter dette. Inntil da løper nåværende lønnsbestemmelser for langtransport med aktiv og passiv tid, inkludert det generelle tillegget og økt fagbrevtillegg fra 1. april.
Følgende nye minstelønnssatsene gjelder for distribusjon/nærtransport fra 1. april 2022:
37,5 timers uke | Minstelønn måned – kr. | Minstelønn per time – kr. |
0-3 års ansiennitet | 30 888,50 | 189,50 |
3-6 års ansiennitet | 31 214,50 | 191,50 |
Over 6 års ansiennitet | 31 540,50 | 193,50 |
For langtransportsjåfører gjelder følgende fra 1. april – 30. juni 2022:
Sats for produktiv tid: Kr. 122,66 per time
Sats for passiv tid: Kr. 52,74 per time
Følgende minstelønnssatser for alle sjåfører gjelder fra 1. juli 2022:
37,5 timers uke | Minstelønn måned – kr. | Minstelønn per time – kr. |
0-3 års ansiennitet | 32 029,50 | 196,50 |
3-6 års ansiennitet | 32 355,50 | 198,50 |
Over 6 års ansiennitet | 32 681,50 | 200,50 |
Fagbrevstillegget økes med kr. 2, og utgjør etter 1. april kr. 11,00 per time.
NLF-direktøren tilfreds med resultatet
Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF, er fornøyd med å ha kommet i mål med et krevende oppgjør uten å ende opp hos riksmekleren.
– Selv om forhandlingene startet med et krevende utgangspunkt, opplevde vi hele veien en konstruktiv og løsningsorientert dialog mellom partene. Dette er et resultat jeg tror både våre medlemsbedrifter og deres ansatte vil leve godt med.
Resultatet er anbefalt av begge parter, og svarfrist for uravstemning er satt til den 22. juni.