Lastebilen er utviklet og produsert i Kina hos en av bilprodusenten Geely, som for øvrig også er eier av bl.a. Volvo personbiler, sine datterselskaper. Motoren drives av ren e-metanol – et drivstoff som i dag benyttes i mer enn 30.000 kjøretøy i Kina.
På messen kan du få høre om Circle Ks ambisjoner for Power-to-X og den grønne omstillingen av transport og drivstoff. De vil bli å finne i hall B, B01-13.
I full gang
– Transportsektoren står for en betydelig del av samfunnets CO2-utslipp, og sektoren spiller derfor en sentral rolle i den grønne omstillingen. En av nøklene til denne utviklingen er Power-to-X-teknologien (PtX). Den skal gjøre det mulig å konvertere grønn kraft fra for eksempel vindturbiner til flytende, klimavennlig og CO2-nøytralt drivstoff. Faktisk kan teknologien representere en mulighet for å oppnå et negativt karbonavtrykk ved bruk av denne typen drivstoff. Vi kommer tilbake til det i vår presentasjon på messen. Dette kan brukes til både personbiler og varetransport med lastebiler, forteller Chris Gregers, senior Key Account Manager i Circle K Norge.
Han forteller videre at Circle K er i full gang med denne utviklingen.
– Derfor kan Circle K og bilprodusenten Geely nå presentere Europas første lastebil som kan kjøre på PtX-drivstoffet e-metanol, sier Gregers.
Teknologisk sett er det en drivstoffmotor, slik du kjenner den fra bensinmotoren – dog med noen få endringer.
Danmark er først ut
Siste brikke i puslespillet for en grønn omlegging av veitransporten er derfor snart på plass, og danskene er førstemann ut.
– Vi samarbeider med European Energy, som skal produsere og levere PtX-drivstoff til oss, og som for tiden jobber med det første produksjonsanlegget i Danmark. Vi forventer at vi i løpet av de neste to til tre årene vil kunne tilby våre kunder e-metanol på den første av våre stasjoner, sier Peter Rasmussen, direktør for drivstoff ved Circle K i Danmark.
Flere lynladere
Circle K vil den neste tiden foreta en milliardinvesteringer i grønn omstilling. Ptx-drivstoff er bare en del av den grønne omstillingen. En stor del av investeringene er å sette opp flere lynladestasjoner
Det er allerede installert rundt 900 lynladestasjoner i Norge. Circle K skal videre investere over én milliard kroner i lynladestasjoner.
– Ambisjonen er at drivstoff fra bensinstasjoner skal slippe ut 30 prosent. mindre CO2 i 2030, og at vi må være klimanøytrale senest i 2045, sier Sjur Haugen, europeisk drivstoffdirektør i Circle K.
Forpliktet seg
Circle K har omtrent 2.300 fullservicestasjoner og mer enn 18.500 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Irland, Polen, Estland, Latvia og Litauen. Circle K er også til stede i Nord-Amerika. Samtidig investerer selskapet i digitale løsninger som skal gjøre det enkelt for kundene å ha elbil. I tillegg kommer investeringene i PtX drivstoff, hvor de allerede har forpliktet seg til et kjøp på et tresifret millionbeløp.