Tirsdag morgen skriver  NRK om yrkessjåfør, Marthe Holm (22), som i sommer, flere ganger har blitt forsinket på grunn av lange fergekøer.  

Krever at noe gjøres 

Dette fører ikke bare til at varene kommer for sent, men det kan påvirke hele ukeplanen til sjåføren. Holm har opplevd å bli så mye som én dag forsinket med leveringen, og nå mener hun at det må endringer til for å få frakten frem. 

– Den eneste løsningen jeg kan se er at lastebilene får en av filene på fergeleiet, og at vi får fortrinnsrett, sier Holm, til NRK. 

Hun mener at den daglige vareflyten bør få en viss prioritet 

– Vi har medisiner, matvarer og vi transporterer alt det som Norge trenger. Hvis det stopper opp, blir mange stående igjen med ingenting, sier Holm videre til NRK. 

– Uholdbar situasjon 

Frank Lauritz Jensen er rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Han er klar på at det må tas flere grep for å få bukt med problemene yrkessjåførene møter på. 

– Vi ønsker at tungtransport skal få forkjørsvei på ferga. Det er en samfunnskritisk del av logistikken. Hvis lastebiler må stå igjen fordi at bobiler skal med ferga, så er det en uholdbar situasjon. Vi må få disse varene frem på første og raskeste måte, sier Jensen. 

Må forholde seg til hviletid

Jensen sier at mange sjåfører planlegger slik at de kjører frem til fergeleiet, tar ut lovpålagt hvile under overfarten, og kjører direkte videre etter fergeturen. 

Om man derimot blir stående i kø i timevis, kan dette føre til store forsinkelser med tanke på kjøre- og hviletid. 

– I verste fall kan tiden til destinasjonen blir mangedoblet, og at døgnhvile eller ukehvile slår inn. Da snakker vi plutselig om to-tre døgns forsinkelse, avslutter Jensen.