– Finansministeren har gått ut i media og feiret et kutt i dieselavgiftene, men når man ser nærmere på tallene kan man lure på hvilken kalkulator finansdepartementet har brukt, kommenterer administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
Han slår videre fast at Vedum har rett når han sier at regjeringen senker avgiften på diesel, men påpeker at reduksjonen er en kompensasjon for en økning i CO2-avgiften.
– Målet med reduksjonen er dermed ikke å senke prisen, men å være kreative med regnskapet og selge en omfordeling som et kutt. Store deler av avgiftskuttet går også til anleggsbransjen, og treffer dermed ikke transportnæringen. De få kronene som er igjen, må fordeles mellom vår bransje, og alle andre som kjører dieselbil, sier Mo.
Intet reelt kutt
Videre peker han på et viktig element som ikke nevnes i Vedums feiring av avgiftskuttet, og det er at innblandingskravet av biodiesel samtidig økes.
– Dette kravet betyr at en større prosentandel av hver liter diesel må være biodiesel. Denne er dyrere, og dette fører naturligvis til høyere pris på pumpa for lastebilene, sier Mo.
Når vi regner sammen kuttet i dieselavgiften med økningen i CO2-avgift og økt innblandingskrav, sitter vi igjen med et reelt kutt på rundt 17 øre per liter diesel.
– Når dieselprisen kan øke med flere kroner over natta sier det seg selv av dette på ingen måte har noen reell effekt. At Vedum prøver å feire dette som en seier i pressen synes vi derfor er underlig. Vi er glade for at vi omsider får en avgiftsreduksjon, men den er alt for lav og kommer altfor sent, mener Mo.
Løftebrudd
I mars skrev NLF brev til Vedum sammen med NHO, MEF, Norsk bilbransjeforbund og Autobransjens Leverandørforening med krav om at regjeringen tar grep i de galopperende drivstoffkostnadene.
– Til sammen utgjør vi 10 000 bedrifter som sysselsetter 250.000 personer. All norsk industri er i tillegg avhengig av transporten for å gå rundt. Når vi roper varsko, bør alarmklokkene ringe. Men finansministerens mantra har hele tiden vært «å følge situasjonen nøye». I fjor lovet Marit Arnstad at Senterpartiet ikke kunne sitte i en regjering der drivstoffprisene øker til 20 kroner. Noe klarere løftebrudd enn det har vi vel sjeldent sett maken til, sier Mo.
Må ta signalene
Nå mener han det er på tide at Vedum tar inn over seg tilbakemeldingene fra en samlet transportnæring, og signalene fra velgerne gjennom målinger helt ned mot sperregrensen.
– Vi trenger en regjering som holder løftene sine og som demper de enorme prisøkningene næringen vår sitter igjen med. Før valget så vi et Senterparti vi hadde stor tiltro til. Et parti som så hvilke behov vår næring har, en næring som drives av vanlige folk langs hele vårt langstrakte land. En næring som får Norge til å gå rundt. Det Senterpartiet vil vi gjerne se igjen i 2023, avslutter NLF-direktør, Mo.