Dagens regjering har varslet at det blir mindre penger til vei, og budsjettene til flere store vei- og vedlikeholdsprosjekter er betydelig redusert flere plasser i landet.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever nå at dette reverseres og at politikerne tar ansvar.
– Dagens regjering og storting kan ikke lenger gamble med folks sikkerhet på broer og veier, men må sørge for et historisk løft for å ta igjen det enorme etterslepet vi har på riks- og fylkesveier. Vi snakker om hundrevis av milliarder kroner for å ta igjen generasjoner med politisk vanstyre på disse områdene, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.
Rådgivende ingeniørers forenings (RIF) siste rapport, State of the nation, estimerer at det trengs 700 milliarder kroner for vedlikehold og oppgradering av fylkesveiene, 300 milliarder kroner for vedlikehold og oppgradering avkommunale veier og svimlende 1000-1100 milliarder kroner for å vedlikehold og oppgradering av riksveiene.
Kun ti år gammel
Sjåføren som var involvert i ulykken mandag, jobber for transportselskapet Sigurd og Ola Grimstad. Selskapet er medlem av NLF. Han kom ikke fysisk til skade, men er selvsagt preget etter alt som har skjedd.
– Denne broen er bare ti år gammel, så her forventer jeg en grundig rapport som kartlegger årsaken. Den forrige broen sto der siden 1895, men denne nye er bare holdt i ti år. Her lukter det skandale, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.
Mo synes det er spesielt bekymringsfullt siden dette ikke er første gang en bro kollapser.
– En lignende bro av limtre falt i 2016 da en lastebil kjørte over den, i tillegg til kollapsen på Badderen bro i Troms tidligere i år, som delte Norge i to i lang tid. - Vi husker også alle Skjeggestad bru på E18 i Vestfold som kollapset for noen år siden. Vegdirektoratet kom nylig med en rapport som viste at 342 broer på riks- og fylkesveinettet har så store skader at de utgjør en alvorlig fare for trafikksikkerheten. Dette er veldig alvorlig, understreker Mo.
For dårlig inspeksjon av broer
I en tidligere sak på VG, avslørte de at Statens vegvesen siden 2013 har brutt reglene som skal følge opp lovens krav om å sikre at norske trafikanter kjører på trygge broer. Av 16 971 broer hadde 1 087 av dem feil som inspektørene omtaler som «store» eller «kritiske» for bæreevnen eller trafikksikkerheten.
Dårligst står det til i Oslo. Statens vegvesen region øst bekrefter, overfor VG, at de ikke har fulgt reglene. Ifølge Vegvesenets eget register er kun åtte av Oslos 213 riksveibroer blitt inspisert slik regelverket krever at de skal.
– Politikerne har snudd det blinde øyet til, og det har ikke tatt det ansvaret de har for å vedlikeholde veiene. Hadde det vært et bedriftsbygg som hadde hatt samme dårlige standard, hadde det blitt stengt på dagen. Dette gjelder tydeligvis ikke for norske veier, som også er fabrikkgulvet til titusener av yrkessjåfører, sier Mo.
Videre understreker han at det ikke kan være slik at lastebilsjåfører risikerer liv og lemmer ved å dra på jobb.
– Folk kan bli redd for å gå på jobb, og utrygge veier påvirker også det psykososiale. Konsekvensen er færre sjåfører i en allerede presset næring, som igjen setter viktige forsyningslinjer i fare, avslutter Mo.