Regelverk som kjøre- og hviletid, arbeidstid, utstasjonering, yrkessjåførkompetanse, står jevnlig på agendaen i kommisjonens møter. Det samme gjelder forslag for å gjøre veitransporten attraktiv slik at rekrutteringen av nye yrkessjåfører styrkes.
-Vi får nå enda sterkere innflytelse over de politiske posisjonene til vår viktigste internasjonale organisasjon, og det arbeidet Jan-Terje Mentzoni legger ned er definitivt med på å styrke norske lastebileieres konkuranseevne, sier NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo.
Styrker innflytelsen
Kommisjonen arbeider tett opp mot EU og FN, så vel som mot representanter for kontrollmyndighetene og arbeidstakerorganisasjonene. Dette innebærer også at kommisjonen har regelmessig kontakt med myndighetsorganene som kontrollerer og håndhever regelverket med sikte på at håndhevelsen skal være forutsigbar og likeartet i ulike land med samme regelverk. Det arbeides ikke bare med spørsmål knyttet til EU-regelverk, men også med mer generelle regelverk som gjelder i land utenfor EØS-området.
- Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven hvor arbeidet med å bedre rekrutteringen vil stå sentralt i årene som kommer, sier Jan-Terje Mentzoni.
CAS ledes i de neste tre årene av president Roxana Ilie fra Romania. I tillegg til Jan-Terje Mentzoni ble Jose Manuel Pardo fra Spania også valgt som visepresident.