Per Hatterud Maskinfirma blir etablert i 1988. Han startet med et innkjøp av en traktor og tok oppdrag for Statens vegvesen samt oppdrag fra enkelte gårdbrukere som ønsket hjelp til våronn samt diverse annet onn arbeid. Selskapet fortsatte å vokse, og i 1994 ble det mulig å kjøp seg sin aller første lastebil.
– Det ble en Mercedes 1719-1974 og jeg drev med landbrukstjenester, brøyting og vegvedlikehold lokalt. Jeg var faktisk med på å brøyte før vinter OL på Lillehammer i 1994 med denne bilen, forteller Hatterud.
Videre vokste bilparken med en hjullaster med freser samt en Samson gjødselvogn. Han drev enmannsfirma ganske lenge, og det var ikke før i 1992 at han fikk sine aller første ansatte.
Flyttet inn på Rudshøgda
– Det var først i 1998 det ble skikkelig fart i bedriften. Da flyttet vi bedriften mer sentralt og etablerte oss på Rudshøgda. Der bygde vi lokaler og et verksted på 400 kvadratmeter. Markedet åpnet seg mer for oss, og etterspørselen etter utkjøring av husdyrgjødsel økte raskt. Vi skaffet oss også etter hvert spesialbiler for å mikse gjødsel, i tillegg til egne «møkkbiler», som vi kaller det, forteller Hatterud.
I 2001 selskapet nok en gang, og blir omgjort til et aksjeselskap.
– I 2007 oppførte vi en ny lagerhall på 1400 m2 som i dag brukes til lager for deler til gjødselutstyr og garasje til utstyr. Det er også oppført et nytt kontorbygg på 300 kvadratmeter fordelt på to plan.
Historien stopper heller ikke her, for i 2010 sikre de seg tomt og kontorlokaler av Ringsaker Transport på Rudshøgda for å utvide sine arealer og eiendomsportefølje. I 2020 ble det gjennomføre en strukturendring. Hatterud Gruppen etableres med datterselskapene Hatterud Maskin, Hatterud Utleiesenter og Hatterud Eiendom.
I dag har den rutinerte lastebileieren ti biler og 14 ansatte.
Ny døgnhvileplass
Det neste spennende som står på agendaen til Hatterud, er at han er i ferd med å etablere en døgnhvileplass. Til dette har han egen tomt som etter en lang prosess, har blitt omregulert til formålet.
– Vi driver også med entreprenør på graving, så vi bygger den selv. Den skal ligge et steinkast fra hovedkontoret, og vi har så smått begynt å starte arbeidet. Målet er at det skal være plass til 20 biler, men det kan hende det blir flere. Her blir det dusj, toaletter, strømstolper samt et oppholdsrom. Vi har en kontrakt med Nye veier i 12 år, og det hadde ikke vært mulig å etablere uten denne forutsigbarheten i ryggen, mener Hatterud.
Døgnhvileplassen ligger tett på E6 som tar deg videre vestover og nordover, og tomta er godt plassert med annen transportvirksomhet som PostNord og CollieCare.
– Torsdager er det mange som skal oppover mot Vetstlandet, eller videre nordover og gitt mangelen på døgnhvile plasser har jeg god tro på at dette vil bli en attraktiv plass å stoppe som har godefasiliteter, avslutter Hatterud.
Planen er at døgnhvileplassen skal stå klar på høsten.
Lang kamp
– Dette er en døgnhvileplass Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har kjempet knallhardt for. Uten vårt påtrykk, hadde det aldri blitt noen døgnhvileplass langs E6 i Ringsaker. Den var først planlagt (og regulert) ved Brumunddal, men da kommunen plutselig ikke ville ha en døgnhvileplass ved porten til den lille Mjøsbyen, hadde vi uttallige møter både med kommunen og Nye Veier for å få til løsninger. Takk til NLF-medlem Per Hatterud som til slutt tok utfordringen. Døgnhvileplass som nabo til NLF-kontoret på Rudshøgda blir topp, avslutter regionsjef, Guttorm Tysnes.