Med 1600 km i kupert nordskandinavisk terreng, trenger du ikke være redd for at den flytende biogassen går tørr med gode 40 tonn last.
I en IVECO S-Way med LBG i tankene, kjørte IVECO sin erfarne testsjåfør, Jørgen Andreassen, fra København til Trondheim via Haparanda i Sverige til Helsinki og deretter via Stockholm tilbake til Danmark. En total distanse på 3.460 kilometer i svært variert terreng, som ble tilbakelagt over fem dager.
– Vi ville teste i praksis hvor mye vi kunne redusere miljøbelastningen ved å bruke såkalt miljøvennlig kjøring. I tillegg ville vi vise at det er lett å komme seg rundt i hele Norden, selv om tanken inneholder flytende biogass i stedet for diesel, sier Andreassen,i en pressemelding.
Testbilen kjørte på LBG, så CO2-avtrykket og mengden utslipp ble redusert med omtrent 95 prosent sammenlignet med et dieselkjøretøy. Kjøreturen slapp dermed bare ut 195 kg CO2, hvor en tilsvarende diesellastebil ville ha sluppet ut hele 2658 kg CO2, ifølge IVECO sine beregninger.
Et spørsmål om god stil
S-Way er utstyrt med et fremtidsrettet HI CRUISE GPS-kjøresystem, en 12-trinns HI-TRONIX automatisert girkasse samt IVECO ECO MODE PLUS. Det garanterer maksimal drivstoffeffektivitet.
Til tross for lastebilens tekniske hjelpemidler er førerens kjøreteknikk fortsatt avgjørende. Med sin forutseende kjørestil og en generell reduksjon på ca. 5 km/t av snittfarten, sparte IVECO’s testsjåfør ca. ti prosent drivstoff på turen.
Andreassen sine råd er å tilegne seg en kjørestil som er jevn og smidig, hvor du unngår å kaste bort drivstoffet på raske akselerasjoner. Du bør skifte gir enda tidligere enn du ellers pleier. Hold deretter god avstand til kjøretøyet foran for å unngå bremsing.
– De fleste har nok opplevd sjåfører som kommer frem utslitte med skuldrene helt opp etter ørene. Det er et tegn på at de akselererer for mye og blir hele tiden tvunget til å bremse. Hvis du i stedet legger deg i jevn fart og holder avstand så er det som om trafikken forsvinner. Man konsentrerer seg kun om egen kjøring, sier Andreassen.
Skyhøye drivstoffpriser
Ifølge IVECO’s testsjåfør er det disse små justeringene som gjør det realistisk å redusere drivstofforbruket med rundt 10 prosent over lengre avstander. En betydelig reduksjon for både miljøet og for økonomien.
På turen rundt i Norden var synet av skyhøye drivstoffpriser et tilbakevendende fenomen som i seg selv vil inspirere mange til å forbedre kjørestilen:
– Økonomi er en sterk drivkraft, og jeg er overbevist om at vi vil se en oppblomstring av interessen for miljøvennlig kjøring i hele transportbransjen. Det vil være svært positivt for både trafikksikkerheten og miljøet, avslutter Andreassen.
FAKTA:
|