Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, åpnet i dag Randselva bru for trafikk.
– Den nye veistrekningen påfører næringslivet og lokalsamfunnet en stor bompengebelastning, og dette kommer i tillegg til de andre store ekstrakostnadene de fleste nå belastes med, påpeker Tysnes.
Både Wetterstad og Tysnes mener at veistrekningen som åpner på Jevnaker er fin. Problemet er finansieringen av den.
– Staten burde bruke av sin inntektseksplosjon til å redusere de økonomiske belastningene staten påfører næringslivet og befolkningen, mener Wetterstad.
– Alle får det verre, bortsett fra staten
Han understreker videre at situasjonen er den at den norske stat har valgt å ikke gjøre noe med drivstoffavgiftene i en tid hvor drivstoffprisene befinner seg på et vanvittig høyt nivå.
– Dette skjer samtidig som de vil de nedskalere nye planlagte veiprosjekt og legge listen lavere for hvordan det norske veinettet skal utvikles i årene fremover. På toppen av det hele skal veibrukerne få høyere bompengebelastning, og regningen for den prisøkningen som har kommet, og kommer på utbyggingsprosjekter rundt om i landet, sier Wetterstad, som mener at alle skal få det verre, bortsett fra staten selv, som skal fortsette å drifte offentlig sektor minst like kostbart som de har gjort.
Nå mener han at staten bør spare penger på sin egen drift og ikke på investeringer i nødvendig infrastruktur.
– Isteden turer de frem som de alltid har gjort, og sender store ekstraregninger til folket og næringslivet. Spesielt blir lokalt næringsliv sterkt rammet fordi de må bruke både ny E16 og lokalvegen, påpeker Wetterstad.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Dobbeltmoral
Begge regionlederne mener det er denne dobbeltmoralen fra staten som gjør at NLF nå synes regjeringen fortjener å bli sammenlignet med juksemaker pipelort – som tar igjen og gir bort.
– Norsk næringsliv trenger nå mer enn noen gang bedre rammevilkår. Dette innebærer blant annet lavere drivstoffavgift, mindre bompengebelastning og bedre veier. Når regjeringen isteden går helt motsatt vei vil Norges Lastebileier-Forbund advare mot konsekvensene av et næringsliv som får svakere konkurranseevne og en befolkning som får dårligere råd, sier Tysnes.
Videre påpeker han at den nye veistrekningen på Jevnaker i seg selv får stor betydning.
– Den vil gi redusert kjøretid, reduserte klimautslipp, slutt på stopp og kaos opp Olumsbakkene – og ikke minst at en slipper å kjøre gjennom undergangen på 3,90 i Jevnaker. Det er imidlertid altfor mye når tungtransporten risikerer å måtte betale 400 kroner i bompenger når de skal kjøre tur/retur mellom Roa og Jevnaker. Dette blir så høyt at kanskje noen vil velge å fortsette å bruke Olumsbakkene isteden, og da forsvinner mye av poenget med nyveien, avslutter Tysnes.