Lastebil.no la på tirsdag ut en pressemelding fra Oslo kommune der de melder om at de gir støtte til 27 nye offentlig tilgjengelige ladepunkt. Det innebærer at det til sammen skal bygges 55 hurtigladere med kommunal støtte for lastebiler og busser i Oslo frem mot sommeren 2024. 

Les også: 55 nye ladepunkter for buss og lastebil

Svært få elektriske lastebiler 

Dagens status på ladere for tungbil er at det kun finnes to offentlige ladere. Begge befinner seg i Oslo. I tillegg til dette har Bymiljøetaten i Oslo kommune foreslått å forby fossile biler innenfor ring 2 innen 2025. 

Dette har Norges Lastebileier-Forbund tidligere tatt til orde for blir et svært vanskelig mål og nå. 

– Vi kan ikke snu oss rundt på to år. Det blir veldig vanskelig, konstaterte regionsjef J. Kristian Bjerke i NLF overfor Nettavisen i februar. 

Han peker videre på at det kun er et fåtall av lastebilene som er elektriske, og skal de fossildrevne kjøretøyene byttes ut, må et stort antall ladestasjoner på plass. 

Les også: Ladestasjoner for tungbil: – En komplisert prosess

En dråpe i havet 

Han er derfor ikke imponert over de 55 ladepunktene som er planlagt.  

–  Det er kjempebra at noen gjør noe, men det er altfor lite, sier Bjerke, til Nettavisen

Bjerke påpeker at det er flere tusen lastebiler som kjører innenfor Ring 2 i Oslo hver dag. 

– Hvis man ønsker en hurtig konvertering til elektriske, tunge kjøretøy, er det knapt nok en dråpe i havet, sier han. 

Staten må ta ansvar 

Nå mener regionsjefen at staten må komme på banen. 

– Det sier seg selv at det ikke finnes noen som vil bruke flere millioner kroner på en ladestasjon som man ikke vet om man vil tjene penger på. Det er på tide at noe drastisk gjøres, dersom myndighetene mener alvor med det grønne skiftet, og virkelig vil omstille transportbransjen fra fossilt til nullutslipp, avslutter Bjerke.