Driftsstarten av den nye montasjefabrikken for batterier gjør serieproduksjon av kraftige premium elektriske kjøretøyer (BEV) mulig.
– Jeg er ekstremt stolt av alle kollegaer som har lagt sitt hjerte og sinn i dette. I Scania har vi gjort det til vår oppgave å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem. Med batterifabrikken i drift har vi en av grunnsteinene på plass for å akselerere overgangen til elektrifisering, sier Christian Levin, konsernsjef i Scania og Traton Group.
Toppytende celler skal monteres
Scania sikter mot at halvparten av alt konsernet selger er elbiler i 2030. Ser vi videre, kan enhver transport være elektrisk.
– Skiftet til elektrifiserte løsninger er den største transformasjonen i transporthistorien, og 2023 er året da det virkelig tar av. Bevisene lanseres én etter én, og investeringen på 1,5 milliarder svenske kroner i denne nye batterienheten er en av dem, fortsetter Levin.
Spesialcelle
I april i år avduket Scania og Northvolt en fellesutviklet battericelle designet for tungtransport med enestående ytelse og et unikt lavt karbonavtrykk. Cellen produseres ved gigafabrikken Northvolt ETT i Nord-Sverige og vil fra 5. september settes sammen til pakker ved det nye 18 000 kvadratmeter store anlegget i Södertälje. Det gjør også oppstart av serieproduksjon av Scanias premium elektriske lastebiler for regional transport mulig.
Storskala produksjon
Ved å plassere monteringsanlegget i tilknytning til chassislinjen i Södertälje, som ble redesignet i sommer for storskala produksjon av elektriske kjøretøy, er forutsetningene for raske og effektive produksjonsflyter på plass. Batterimonteringen vil sysselsette 550 Scania-kolleger og er svært automatisert, fra innkommende varer gjennom produksjon til levering.
– Til tross for et raskt skiftende forretningslandskap, består løftet vårt om å alltid sette kundene våre først. Å være premium betyr at vi leverer løsninger som både er av høyeste kvalitet – og bærekraftige. Cellen som settes sammen til moduler og pakker er et perfekt eksempel på dette. Den har kapasitet til å drive lastebiler i 1,5 millioner kilometer – tilsvarende lastebilens levetid. Det er et privilegium å drive endring sammen med alle våre partnere og kunder, sier Marcus Holm, sjef for produksjon og logistikk i Scania.