Egen nisje
Jarle Viuls har i hele sitt yrkesaktive liv jobbet hos Bertel O. Steen. Han begynte som læregutt på verkstedet, og siden har han vært inne på forhandlersiden, jobbet som importør og ledet Norges største lastebil- og bussforhandler på Lørenskog i 15 år. Når selskapet skulle omorganisere driften, ble han satt til å lede dette arbeidet og han sitter nå også i konsernledelsen.
– Tiden var moden for å skille ut tungbildelen ut av jungelen av personbil og varebil. Årsaken til det er at lastebilmarkedet er en nisje som krever en helt annen oppfølging og service enn det personbilmarkedet gjør. I tillegg kommer det endringer i agentavtalene, noe som gjør det smart å rendyrke lastebil og buss i eget selskap, forklarer Viuls.
Med omorganiseringen skal det bli enklere å lykkes som ansatt, samtidig som det skal bli enklere å være kunde hos dem.
– Det skal ikke være nødvendig for en lastebileier å argumentere overfor oss for hvorfor det er nødvendig å få bilen på veien så raskt som mulig. Denne forståelsen skal vi ha i vårt DNA, og instinktivt skjønne at bilen må på veien så raskt som mulig, av den enkle grunn at eieren skal tjene penger på bilene sine, sier Viuls.
Skal være landsdekkende
Per i dag har de 18 egne forhandlere i Norge og ti frittstående serviceverksteder fordelt på 28 ulike lokasjoner i Norge. Nå er selskapet helt i innspurten av å gjennomføre omorganiseringen.
– En ting er å gjennomføre omorganiseringen, men når dette er klart, begynner selve jobben for å få alt til å spille, sier Viuls.
De har flere målsetninger på både kort og lang sikt. Et av dem er å være representert i alle landsdeler. Finnmark er nå den eneste plassen de ikke har avdeling.
– Her har det vært litt diskusjon på om det er verksted eller kunder som må komme først, men når det skal satses, må vi investere for å få inn en avdeling her. Jeg skjønner at dersom du har en Mercedes-Benz og nærmeste servicepunkt er 50 mil unna i Kirkenes, da må noe gjøres, sier Viuls.
– Kan ikke stenge klokken 16:00
Andre viktige punkter fremover er de effektiviseres med et proaktivt og tilgjengelig servicemarked.
– Der vil åpningstider være et sentralt spørsmål, for det nytter ikke å stenge klokken 16:00. Samtidig er det hele tiden en balansegang i forhold til kostnadsnivå, men målet er hele tiden å øke servicegraden, sier Viuls.
Han mener det er viktig å ta de rette prioriteringene til rett tid for han innrømmer i den siste tiden har kostnadene økt, samtidig som salget har gått ned.
– Dette er verken ønsket eller en god kombinasjon. Da er det veldig trygt og godt å ha en solid eier i ryggen for det gir oss muligheten til å fullføre strategien som planlagt, sier Viuls.
Ny strategi
På bakgrunn av dette jobbes derfor iherdig med en markedsposisjonering som de kaller for «Alltid videre».
– Disse ordene skal stå brent fast i pannebrasken på han eller hun som sitter i kundemottaket når du kommer inn. Hos oss skal det å få deg videre være første prioritet. Vi skal strekke oss litt lenger hele tiden og være løsningsorientert. Om det å få deg videre betyr å ta en del fra en ny bil hos oss, eller låne ut en av våre biler, skal vi gjøre det, understreker Viuls.
Omstruktureringen med å skille ut tungbildelen er den største i selskapets historie. Organisatorisk er de mer enn 400 ansatte i Norge.
– Det er en muskel som bør kunne få til noe, avslutter Viuls.
Lastebilsalget 2022:
2022 ble det totalt registrert 4051 lastebiler. Det er nedgang fra toppåret 2019, da det totalt ble solgt 5305. Slik gikk salget fordelt på merke:
- Scania med 1731 biler
- Volvo med 1638 biler
- Mercedes med 428 biler og Fuso med 24 biler
- Renault med 95 biler
- DAF med 51 biler
- Iveco med 15 biler
- Sisu med 3 biler
Kilde: Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken