Dagens sjåfør:   

Hans Otto Espeland 

Kommer fra:   
Flisa 

Kjøretøy:  
Scania og Volvo 

Kjører for:  
Fiskå Mølle, Flisa 

Er bedriften du jobber for NLF-medlem?  

– Ja 

Hva er ditt kjøreområde?  

– Hele Østlandet 

Hvor lenge har du kjørt lastebil?  

– 21 år 

Hvordan trives du bak rattet?  

– Jeg trives kjempebra, ellers hadde jeg ikke drevet med det. Nå sitter jeg litt på kontor og i tillegg jobber jeg litt i verkstedet, men det fineste er de dagene jeg kjører lastebil. 

Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?  

– Det har jeg aldri tenkt på for jeg har aldri gjort noe annet. Jobbing om sommeren er frivillig og helt greit. 

Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?  

– Vi må være positive, spesielt på Facebook og andre nettsider. Det er viktig å framsnakke yrket, men også få konkurransedyktige lønninger i forhold til andre yrker. Å være yrkessjåfør gir med mange muligheter, og det er viktig å få frem. Jeg har kjørt alt fra tømmer til langtransport. Hvis en er positiv, så går det meste bra. 

Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?  

– Det er en uting! Vi er på veien for å gjøre en jobb. Biltilsynet skal sikre at vi har en trygg arbeidsplass, og det er bra at de får luket ut de med det dårligste utstyret. Jeg innrømmer at jeg har brukt det sjøl, men når en blir eldre ser en ting i et litt annet perspektiv. Den som varsles kan være en som har tatt seg en dram eller sikret lasta dårlig. Vi vil ikke ha slike kolleger på vegen. 

Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?  

– Kontroller, vegvedlikehold, ikke minst om vinteren. Det er mange plasser som er for dårlig og responstida er for lang. Jeg vet at NLF jobber med dette og det er bra. 

Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?  

– Det er mye bra, men det å vise hensyn og kjøre aktsomt er viktig. En annen viktig ting er at man ikke må foreta forbikjøringer i en sving eller i en bakketopp. Kort sagt kunne jeg ønske at folk kunne senke skuldrene og ikke ha det så travelt! Det er bedre å bruke fem minutter senere fram enn å risikere livet.