Det nye kravet skal gjennomføres i hele EU/EØS-området.
Dette er digital farstskriver generasjon 2, versjon 2 (G2V2). Denne fartskriveren skal være forberedt for satelittkommunikasjon (OSNMA) for posisjonering og andre funksjoner.
Flere utfordringer
Innføringen av denne har hatt en rekke utfordringer, spesielt typegodkjenningen (2016/799/EF) av selve fartskriveren har tatt tid for produsentene. Dette har medført at fartskriverprodusentene har måttet lage en mellomversjon som må oppgraderes på et senere tidspunkt for full funksjonalitet.
Disse har fått typegodkjenningene så sent som i juni i år, og som er meget sent for installasjon i fabrikknye biler, men viktigst, at de ikke er på plass i biler som er under påbygging eller klargjøring og ikke rekker registrering før 21. august. I Norge opplyser bilimportørene at det er snakk om opptil 2000 nye lastebiler!
I dialog om løsning
NLF så i juni at dette kunne bli kritisk og har hatt dialog med Bilimpørtørenes Landsforening om dette. De har gjennom vegdirektoratet og Stortinget forsøkt å få til unntak eller en utsettelse av fristen, men uten resultat per dags dato.
NLF har jobbet med utfordringen sammen med våre søsterorganisasjoner i Norden, samt NLA og IRU i Brussel, for å få til en løsning med en utsettelse av fristen på lik linje med det som skjedde i 2019. Hittil har ikke EU-kommisjonen gitt noen tilbakemeldinger, men IRU har fått et møte med de 17. juli for nærmere avklaringer. NLF følger opp!