Tirsdag mobiliserte politikere og innbyggere mot at utbyggingen er stanset på grunn av miljøhensyn. På pressetreffet stilte ordførere fra Sel i nord til Gjøvik i sør, fylkesordføreren, gruppeleder for de fleste partiene på fylkestinget, naboer fra begge sider av Lågen og Vegforum Innlandets representanter. Her var næringsliv, fagbevegelsen, vegbrukere og entreprenører.
Også en rekke medier som TV2, NRK, Dagens Næringsliv og lokale medier kom alle til pressetreffet i snøværet på Vingnesbrua.
Har allerede brukt én milliard kroner
Mange år, utallige møter og over en milliard kroner er brukt på å planlegge ny E6 fra Moelv til Øyer. Kontrakten med AF var undertegnet. Entreprenører og tippbil-eiere var klare til å sette i gang. Fylkesordfører Even Aleksander Hagen (AP) er en av mange som er sjokkert over Miljødirektoratets avslag.
– Norge trenger ny E6, den er viktig for både heltids- og deltidsinnbyggere, for næringslivet og for miljøet. Her må Staten bli enig med seg selv, fordi for folk representerer Regjeringa, Stortinget, Statsforvalter, Nye Veier og Miljødirektoratet den samme staten, sa fylkesordfører, Even Aleksander Hagen (AP).
Krever handling
Stortinget vedtok bygginga av ny E6 gjennom Innlandet heilt til Otta i 2019. Målet var å få ned tallet på ulykker og sikre gode vilkår for transport og personbiler.
Til nå har Nye veier fått ferdig 43 kilometer fra like sør for Hamar fram til Moelv. Byggingen nordover skulle starte i år. Men nå har det stanset opp.
Nå krever innbyggerne, lokalpolitikerne, det lokale næringslivet og NLFs regionsjef, Guttorm Tysnes, at regjeringen må ordne opp!