Innlandets to eneste elektriske tungbiler har base i Hamar, og eies av Hagens Transport. Da Volvo-lastebilene ble kjøpt inn, var svenskene interessert i å lære mer om transportbedriftens erfaringer. En av bilene ble derfor en testpilot.
Økte kostnader
Hamar-bedriften kommer på sikt til å omstille seg for utslippsfrie kjøretøyer.
– Alle snakker om det grønne skiftet – nå er det tungbilenes tur, men det er en hake. Transportørenes utgifter øker og noe må tas igjen av kundene, sier Hagen, til Hamar Arbeiderblad, som omtalte saken først.
Selskapet har selv måttet betale for to tungbilladere på egen eiendom (4o kW) i Hamar, men nå kommer det i tillegg en ladestasjon med hurtigladere.
Sterke krefter
Bilene innehar tre tonn batterier og vogntoget er på hele 50 tonn. De elektriske bilene går i rute mellom Asko, Brumunddal og Vestby. Trekkvognene går kortere enn oppgitt før kjøp, og må lade i Vestby før de kjører hjem.
Med full tank har bilen en rekkevidde på 250–300 kilometer før han må lade. Fra 40 kWt til 250 kWt tar det om lag halvannen time å lade, men ønsket er at det kan gå ensa raskere.
Roser Stange kommune
Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Guttorm Tysnes gir all honnør til initiativtakerne og Stange kommune som legger forholdene til rette for tungtransporten på Innlandsporten. Det er nettopp slike tiltak NLF har savnet.
Tysnes forteller at lastebileierne ser positivt på den nye energistasjonen i Stange som nå vil dekke el-lading, gass og diesel for tungbilnæringen og etter hvert også hydrogen.
Stor usikkerhet
Samtidig er usikkerheten også stor når det gjelder skatter og det lang ventetid på elektriske lastebiler. Ikke minst er transportnæringen avhengige av hva politikerne velger.
Tysnes forklarer at en elektrisk lastebil koster to-tre ganger mer enn et tradisjonelt kjøretøy. Enova dekker 40 prosent av merkostnaden. Strømprisene svinger også langt mer enn dieselprisene. Det gjør det utfordrende for medlemmene å få riktig pris.
– Det er til slutt kundene som må betale regningen, avslutter Tysnes.