Dette førte til at regionsjef, Guttorm Tysnes, raskt sendte et brev til Statens vegvesen og Innlandet Fylkeskommune. Der krevde han at vedtaket ble endret med umiddelbar virkning.
Lange omkjøringer
Videre forklarte han hvilke konsekvenser det ville få dersom omkjøringsvegen gjennom sentrum ikke skulle åpnes for modulvogntog.
– Ruta gjennom Østerdalen ville for enkelte transportører bety 640 kilometer lengre strekning for å få levert varene. Det ville bydd på økte kostnader, økte klimautslipp og store utfordringer, kommenterte Tysnes, og viste til tallene som er listet opp i tabellen under.
Eksempel på rutekjøring med modulvogntog: | |
Alnabru- Rudshøgda- Otta | 280 km |
Med omkjøring t/r | 600 km |
Økt kjørelengde hver veg: | 320 km |
Alnabru- Otta | 280 km |
Med omkjøring t/r | 544 km |
Økt kjørelengde hver veg | 264 km |
Noen timer etter NLFs mail, snudde fylkeskommunen.
– Kunne vært spart for dette
Mandag ettermiddag fikk regionsjef Guttorm Tysnes telefon fra seksjonssjef i Innlandet fylkeskommune, Alfred Gullord. Fylkeskommunen vil likevel åpne strekningen for modulvogntog i perioden det gjøres vegarbeider ved Tretten.
– Nå er Statens vegvesen varslet, og vedtaket er endret. Vi kunne vært spart for denne situasjonen. Men det er positivt at fylkeskommunen reagerer så kjapt når det først har skjedd, og det setter vi pris på, sier Tysnes til avisa GD.
Her kan du lese hele brevet NLF region 2 sendte til Innlandet fylkeskommune