– Det blir spennende å være med og utvikle noe nytt, sier en svært fornøyd prosjektleder, Katrine Grinerud.
Hun har stor tro på at dette tilbudet vil bli godt mottatt i bransjen, og bidra til at mangelen på trafikklærere på tunge kjøretøy reduseres.
Tilrettelagt for erfarne yrkessjåfører
Det nye tilbudet blir et fulltidsstudium organisert gjennom nettbaserte og fysiske samlinger. I tillegg vil det bli samlinger og praktisk kjøring, og det er ønskelig å få til undervisningspraksis ved trafikkskoler og videregående skoler i studentenes nærmiljø.
– Når studietilbudet blir en realitet, har vi stor tro på at en egen toårig trafikklærerutdanning for tunge kjøretøy i større grad vil tiltrekke seg erfarne yrkessjåfører med realkompetansebakgrunn. Flere trafikklærere for tunge kjøretøy vil kunne øke kapasiteten ved norske trafikkskoler, noe som igjen vil føre til at det utdannes flere yrkessjåfører til norsk og internasjonal gods- og persontransport, sier Grinerud.
Kompetanse på ekspertnivå
Etter dagens ordning må yrkessjåfører som ønsker å bli trafikklærere for tunge kjøretøy, først ta toårig grunnutdanning for trafikklærer på lette kjøretøy. Deretter må de ta et halvt års påbygging før de kan søke Statens Vegvesen om godkjenning som trafikklærer tunge kjøretøy.
Den nye toårige grunnutdanningen vil derimot gi direkte adgang til yrket trafikklærer tunge kjøretøy.
– Men også morgendagens tungbil-lærere vil besitte kunnskap, ferdighet og generell kompetanse på ekspertnivå knyttet til førerkort- og yrkessjåføropplæring, forsikrer Grinerud, og forteller at de grunnleggende fagdisiplinene som opprinnelig er knyttet til den eksisterende grunnutdanningen, fortsatt vil bli vektlagt.
Vil dekke behovet
Gjennom det nye utdanningstilbudet tar Nord universitet sikte på å dekke det nasjonale kompetansebehovet til trafikklærere på tunge kjøretøy. En spørreundersøkelse gjennomført av Nord universitet og Norges trafikkskoleforbund våren 2022 viste at det på kort sikt er behov for omtrent 100 trafikklærere på tunge kjøretøy. Når markedet er dekket, antas utdanningsbehovet å være på omtrent 25 studenter årlig.
– På bakgrunn i årlige henvendelser til Nord universitet, kombinert med framtidig behov for trafikklærer på tunge kjøretøy, er vårt forsiktige anslag 25-30 årlige søkere til studiet, avslutter Kathrine Grinerud.
.