På grunn av at Anders hadde kompiser med sjåførjobber,  bidro det til at han for et par år siden tok kontakt med lokale transportselskaper for å forhøre seg om mulighetene der. Utengen transport var en av disse, og der fikk han seg jobb. Der kjører han tankbil for Uno-X og YX, og stortrives.

Godt førsteinntrykk og skikkelig opplegg 

Anders likte det det han så og opplegget Utengen hadde for lærlinger. Selskapet dekket førerkort og kurs for yrkessjåførkompetanse (YSK).  

Etter nitten uker på kurs og fire ukers opplæring i bedriften, har han siden januar 2022 kjørt drivstoff fra Sjursøya utenfor Oslo til Uno-X og YX-stasjoner over hele Østlandet.  

Anders jobber i en tre-skifts ordning, to uker jobb og en uke «fri». Men både bedriftens behov for sjåfører og ønsket om å nedbetale huslånet så raskt som mulig, gjør at friuka gjerne også blir arbeidsuke.  

Artikkelen fortsetter under bildet.

MÅ VITE HVA EN GJØR: Du kan ikke være stresset i en slik jobb. Når bilen fylles med to tusen liter i minuttet, med fem bars trykk, skal du vite hva du driver med. Foto: Jan Egil Sandstad MÅ VITE HVA EN GJØR: Du kan ikke være stresset i en slik jobb. Når bilen fylles med to tusen liter i minuttet, med fem bars trykk, skal du vite hva du driver med. Foto: Jan Egil Sandstad

Selvstendighet og frihet 

På spørsmål om hvordan han trives i transportnæringen, sier Anders at han trives veldig godt: 

– Det å komme til klare og tydelige prosedyrer hver dag er noe som passer meg veldig godt. For meg er det luksus med selvstendighet og å kunne styre dagene i stor grad selv. Jeg vet hvordan det er å deale med kunder og den slags og savner det ikke! 

Jeg har fokus på å komme meg frem i trafikken så sikkert som mulig og liker at jeg kan beholde hvilepulsen hele arbeidsdagen, sier Anders. 

Ikke alene på veien 

Anders har erfart at det er viktig å ta hensyn til medtrafikantene på veien. 

– Jeg tenker defensivt og prøver å forutse hva som kan skje i trafikkbildet, sier han. Det verste er de som ligger i 70 på motorveien for å spare strøm. Det de sparer, bruker jeg ekstra når jeg må kjøre forbi. Hvis en situasjon er i ferd med å oppstå, tar jeg et steg tilbake, ser over helheten og forsøker å beholde hvilepulsen. 

Han mener at noe av det viktigste er å holde god avstand til føreren foran.  

– Det er definitivt det beste hjelpemiddelet for å unngå situasjoner i trafikken. Jeg kjører gjerne med cruisekontrollen på, men liker også å kontrollere bilen selv, for eksempel i rundkjøringer, sier Anders. 

Med unntak av en knust lykt («høyre hjørne går alltid!»), har det så langt gått skadefritt for Anders på veien. 

Viktig å koble av 

– Å være tankbilsjåfør er en litt sær jobb, og man blir sliten på en annen måte, sier Anders.  
 
Når han trenger å koble av fra jobben, kjører han sin Husqvarna 300 kubikk endurosykkel. 

– Det er befriende å gå fra femti tonn til hundre kilo og å kunne herje litt rundt uten å miste lappen, flirer han. 

Elgjakt, fiske og teltturer er også aktiviteter som hjelper når hodet trenger avkobling – og selvfølgelig å henge med kamerater. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

TRIVES: Anders Høyen Muggerud tok kontakt med lokale transportselskaper for å forhøre seg om mulighetene der. Utengen transport var en av disse, og der trives han godt. Foto: Jan Egil Sandstad TRIVES: Anders Høyen Muggerud tok kontakt med lokale transportselskaper for å forhøre seg om mulighetene der. Utengen transport var en av disse, og der trives han godt. Foto: Jan Egil Sandstad

Må vite ha du holder på med 

– Å kjøre tankbil er kanskje ikke for alle. Du kan ikke være stresset i en slik jobb. Når bilen fylles med to tusen liter i minuttet, med fem bars trykk, skal du vite hva du driver med. Konsekvensene er store hvis noe går galt. «Den oransje boka» (regelverket for transport av farlig gods på veg og jernbane) må derfor ligge i bakhodet hele tiden, presiserer Anders. 

– En lastebil er bare et verktøy som ikke er bedre enn den som bruker det, påpeker Anders.  

Likevel nøler han ikke med å anbefale livet på veien for andre unge.  

– Sjåføryrket er en fin mulighet til å komme seg videre også. Det kan for eksempel kombineres med turnus i andre jobber, hvis man ønsker det. Da blir inntektssiden også enda hyggeligere. 

Fagbrev 

Nå er hans videre mål å bli ferdig med fagbrevet, få relevant erfaring og få en god referanse. Han har ingen planer om å bytte beite riktig ennå. 

– Om fem år kjører jeg antagelig tankbil fremdeles. Det er positivt at jeg også har mulighet til annen kjøring. Det er dessuten mulig å kombinere eventuelle studier i fremtiden med sjåførjobb.  

Han er helt klar på at han med YSK og førerkort for tungbil har mange muligheter.