Christian Dovland, styreleder i Fastcharge, startet med å påpeke at Statens vegvesen (SVV) har satt ambisiøse mål for fremtiden, med en utslippsandel på 100 prosent innen 2030 og full utskifting av kjøretøyparken innen 2040. 

– Da trenger vi først og fremst kjøretøy og tilgjengelige lastebiler, men like viktig er økonomien – det må være økonomisk bærekraftig. Her spiller Enova en viktig rolle med innkjøpssubsidier, men samtidig må kunden være villig til å betale for det, og her er det fortsatt en vei å gå. Sist, men ikke minst må ladeinfrastrukturen komme på plass, og det er her Fastcharge kommer inn, sa Dovland. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

STOLT: Christian Dovland, styreleder i Fastcharge, forteller at de har spesialisert seg på å bygge ladestasjoner eksklusivt for tungtransport, med relevante størrelser, tilstrekkelige ladepunkter og kapasitet. Foto: Elisabeth Nodland STOLT: Christian Dovland, styreleder i Fastcharge, forteller at de har spesialisert seg på å bygge ladestasjoner eksklusivt for tungtransport, med relevante størrelser, tilstrekkelige ladepunkter og kapasitet. Foto: Elisabeth Nodland

Vil betjene 200 000 kjøretøy årlig 

Fastcharge har spesialisert seg på å bygge ladestasjoner eksklusivt for tungtransport, med relevante størrelser, tilstrekkelige ladepunkter og kapasitet. I tillegg til ladestasjonen på Alnabru planlegger selskapet tre nye ladestasjoner innen utgangen av 2024, med enda flere på vei neste år.

Innen 2030 er målet at Fastcharge skal betjene rundt 200 000 kjøretøy årlig, noe som vil tilsvare en reduksjon av CO2-utslipp på 220 000 tonn. 

Med seg på laget har de energiselskapet Hafslund, som er heleid av Oslo kommune og kanskje bedre kjent for mange som Elvia. 

Stolt partner i prosjektet 

Finn Bjørn Ruyter, konsernsjef i Hafslund, startet med å gratulere Fastcharge og uttrykte sin begeistring for prosjektet: 

– Vi i Hafslund synes dette er veldig spennende, og vi er stolte av at vår kraft og mulighet til å investere havner i prosjekter som dette. At vi kan være med Fastcharge i å redusere utslipp, både i Oslo og resten av landet, er noe vi setter stor pris på, sa Ruyter. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

GOD PLASS: Her lades biler, og ladestasjonen har ladepunkter der alle yter inntil 400 kW konstant ladehastighet. Foto: Elisabeth Nodland GOD PLASS: Her lades biler, og ladestasjonen har ladepunkter der alle yter inntil 400 kW konstant ladehastighet. Foto: Elisabeth Nodland

En viktig brikke i klimaarbeidet 

Hun gratulerte med den nye ladestasjonen og understreket hvor viktig prosjektet er for å redusere utslipp fra tungtransporten. 

– Det vi gjør her er utrolig viktig. Oslo skal være en sandkasse for nye teknologier, og dette byrådet er opptatt av å forsterke klimapolitikken – ikke bare fordi vi vil, men fordi vi må, sa Vea. 

Hun påpekte at Oslo ikke er i rute for å nå målet om 95 prosent kutt i klimagassutslipp innen 2030, og at utbygging av ladeinfrastruktur er avgjørende for å få flere elektriske lastebiler på veien. 

– Det sier seg selv at vi ikke får flere elektriske lastebiler uten mulighet til å lade dem, bemerket hun. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

OFFISIELL ÅPNING: Oslos byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea (V), får ladekortet av administrerende direktør i Fastcharge, Harald Grytten. Ladekabelen er koblet til bilen, og ladestasjonen er offisielt åpnet. Foto: Elisabeth Nodland OFFISIELL ÅPNING: Oslos byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea (V), får ladekortet av administrerende direktør i Fastcharge, Harald Grytten. Ladekabelen er koblet til bilen, og ladestasjonen er offisielt åpnet. Foto: Elisabeth Nodland

Fire nye ladestasjoner kommer i høst 

I en undersøkelse fra sommeren som ble utarbeidet sammen med Elbilforeningen, viste det seg at 76 prosent av bedrifter med elektriske lastebiler ser mangel på offentlig ladetilbud som et problem. Vea mener at denne ladestasjonen er et bevis på at de tar et steg i riktig retning.

VIKTIG: Det var Oslos byråd for miljø og samferdsel, Marit Kristine Vea (V), som åpnet ladestasjonen på Alna. – Utbygging av ladeinfrastruktur er avgjørende for å få flere elektriske lastebiler på veien, kommenterte hun. Foto: Elisabeth Nodland

Vil tillate elektriske lastebiler i kollektivfeltet 

– Forutsigbarhet er viktig for transportnæringen, og gjennom Oslopakke 3 jobber vi for at det skal lønne seg å investere i el-lastebiler, sa Vea, og fortalte at det i tillegg til ladestasjoner arbeides med flere virkemidler. 

Konkret jobbes det nå med å få elektriske lastebiler inn i kollektivfeltet, og hun håper å se enda flere elektriske lastebiler i Oslo etter hvert som ladestasjonene og de gode virkemidlene blir tatt i bruk.  

 

Fakta om Fastcharge: 

  • Alle ladestasjoner har ladepunkter der alle yter inntil 400 kW konstant ladehastighet. 
  • Ladestasjonene skal bygges slik at man ikke må rygge, men det blir gjennomkjøring i sirkel. 
  • Det skal være fra 5 til 10 ladeplasser på stasjonene, de fleste med mulighet til å øke antallet. 
  • Alle ladestasjoner har dedikerte nettstasjoner med tilstrekkelig og udelt kraft. 
  • Det tilbys alle transportører enkel og sikker autentisering på stasjonen med EHF-faktura til gode priser ved slutten av hver måned. 

Videre bygging: 

  • En rekke stasjoner gjøres klar for utbygging og har fått tildelt kraft. Prioriteringene er på E6, E18 og E39 i sør, men andre ruter skal undersøkes. 
  • Furulund og Ramsum i Stokke/Sandefjord samt Rudshøgda på Ringsaker skal bygges i høst. 
  • Ålgård, Stord, Bergen, Malvik (utenfor Trondheim) og Gol er planlagt bygd i vinter og utover våren 2025.