Forbundsleder Tore Velten gikk på talerstolen nøyaktig klokken 12:00 på torsdag for å åpne årets representantskapsmøte. Han påpekte innledningsvis at det har skjedd mye det siste året, selv om ting tar tid. 

Lange prosesser 

– Som vanlig er det mange saker som er i en prosess, og som NLF har jobbet med i lang tid. Det kan noen ganger virke litt demotiverende om det som vedtas på landsmøtet, ikke innfris av politikerne med det samme, men noen prosesser har heldigvis kommet lenger enn andre, sa Velten til forsamlingen. 

Han viste spesielt til saken om ulovlig kabotasje, der myndighetene nå har fått et bedre verktøy for å holde biler som driver ulovlig kabotasje, tilbake. 

– Dette var denne saken jeg gikk til valg på og ville gjøre noe med i NLF. Selv om ulovlig kabotasje nok dessverre aldri blir helt historie, har vi nå fått på plass innstramminger i regelverket som gjør det enklere å stanse og holde igjen biler som driver ulovlig kabotasje. Dette er en stor seier som hele laget vårt har jobbet lenge med. Jeg synes vi alle sammen bør være stolte over det vi har fått til, påpekte Velten. 

Medlemsdemokrati 

Siden siste landsmøte i 2023 har NLF fått ny administrerende direktør, og Knut Gravråk kom også med noen innledende ord til representantskapet. 

– Det jeg syns er fantastisk med denne arenaen og innspillene dere kommer med, er at de handler om alt fra store, altomfattende saker til små og helt konkrete ting som våre sjåfører og bedrifter treffer på i hverdagen. Både driftskritiske spørsmål og hverdagslige irritasjonsmomenter, sa Gravråk. 

Han pekte videre på at medlemsdemokratiet er suverent. 

– Det er dere som er tettest på livet på veien, og det er dere som vet hvilke perspektiver som er der ute. Vi ønsker at dere alle benytter dette møtet til å fortelle oss hvor skoen trykker, og vi skal gjøre så godt vi kan for å få politikerne til å lage sko som passer bedre, sa Gravråk til forsamlingen. 

Medlemsstyrt 

NLF-direktøren minner også alle om at det er viktig å ta vare på medlemsdemokratiet. 

– Når sakene er ferdig diskutert og forbundet har gjort sine vedtak, så er vi ferdig snakka. Det er antageligvis like mange meninger som det er folk i dette rommet, og alle kan aldri bli helt fornøyd. Men det er det som er deilig med en medlemsstyrt organisasjon. Flertallet bestemmer. Så når vi reiser hvert til vårt etter møtet, skal vi slutte rekkene og jobbe sammen i fellesskap mot målene vi har satt for å gjøre norsk transportnæring mer konkurransedyktig og bærekraftig enn noen gang, avsluttet Gravråk. 

Representantskapet vil resten av dagen og morgendagen vedta mange viktige saker som vil ha betydning for hele forbundet.