Mellom 1997 og 2011 ble det etablert et kartell mellom de store lastebilprodusentene, som ble avslørt av EU-kommisjonen i 2011. Da mente EU-kommisjonen at Scania, sammen med DAF, Daimler, Iveco, MAN, Volvo og Renault, hadde samarbeidet om prissetting. EU-kommisjonen startet etterforskning av dette i 2014, da saken ble offentlig kjent
Saken har pågått lenge, men det er nå bevegelse i den. Det nederlandske advokatfirmaet Hausfeld har 4500 klienter av alle størrelser i kartellsaken som behandles i nederlandsk rett. Klientene har til sammen kjøpt 300 000 lastebiler og søker erstatning. Hausfeld representerer også 501 NLF-medlemmer som til sammen har kjøpt 11 000 biler.
Må signere
Alle medlemmer i NLF som har fremmet krav om erstatning i «Truck Cartel»-saken, skal ha mottatt en ny henvendelse fra Truck Cartel Team. I denne henvendelsen bes de som fortsatt ønsker å delta i søksmålet, om å følge instruksjonene i den vedlagte lenken for å bekrefte dette.
Mange har tatt kontakt med NLF med spørsmål om hva dette er, og hvilken betydning det kan ha for dem.
Først må det nevnes at NLF ikke er en del av dette søksmålet, og NLF-advokatene har ingen rolle knyttet til saken. På oppfordring har våre advokater lest gjennom e-posten fra Hausfeld, og Hausfeld ønsker at det vedlagte dokumentet signeres og returneres til dem.
Trenger bekreftelse
Saken behandles etter nederlandsk rett.
– Vi har ingen kjennskap til deres rettssystem, men ut fra de nevnte dokumentene fremstår det som om den nederlandske domstolen trenger en bekreftelse fra hver enkelt av saksøkerne på at de fortsatt opprettholder sitt krav om erstatning. I tillegg ber domstolen om en bekreftelse på at Cartel des Camions B.V. fortsatt har fullmakt til å representere hver enkelt av dem som krever erstatning i søksmålet, forteller NLF-advokat Christian Arnkværn i Advokatfirmaet Vectio.
Han forteller videre at de ikke har mulighet til å påta seg ansvar for innholdet i fullmakten, eller konsekvensene av å signere denne.
– Slik vi leser teksten, inneholder den kun en bekreftelse på at fullmakten som tidligere er gitt, fortsatt gjelder. På den annen side vil de som ikke signerer, ikke lenger være en del av søksmålet og vil miste eventuelle rettigheter som følger av dette, påpeker Arnkværn.
Vectio har også kontaktet The Trucks Cartel Team på det oppgitte telefonnummeret i e-posten, og de bekreftet forståelsen av fullmakten som gjengis her.