I 2023 lanserte NLA, BGL og FNTR i Brussel den første utgaven av Unge Entreprenører i Veitransport. Programmet gir unge lastebileiere og sjåfører en unik mulighet til å delta i en uformell meningsutveksling med EU-beslutningstakere. Samtidig legger det til rette for erfaringsdeling med kolleger fra Tyskland, Frankrike og de nordiske landene, og fremmer en felles forståelse av utfordringer og muligheter innen veitransportsektoren. 

NLF var på plass med to medlemsbedrifter 

Fjorårets program ble en suksess, og 18.–19. november ble Unge Entreprenører i Veitransport arrangert for andre gang. NLF var naturligvis representert, og politisk rådgiver Stian Skarheim Magelssen hadde med seg Tore Sigmundsen, eier og driver av Sigmundsens Transport, samt Vegard Solheim, som står bak Vegard Solheim Transport. Sammen deltok de i Brussel for å representere Norge og diskutere viktige temaer for veitransportsektoren. 

Det ble rom for gode diskusjoner, og gruppen, som representerer neste generasjon i veitransport fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Tyskland og Frankrike, fremhevet behovet for en mer konsekvent og bedre håndhevelse av reglene i Europas mobilitetspakke. 

Vil sikre like konkurransevilkår og rettferdig transport i Europa 

Et viktig punkt på agendaen var å sikre at sjåførene returnerer hjem hver tredje eller fjerde uke. Det inkluderte også å håndheve forbudet mot å ta den lange ukentlige hvilen i førerhytta og sørge for at sjåfører som utfører tredjelands- eller kabotasjeoperasjoner, blir registrert som utstasjonerte arbeidere. Dette er avgjørende for like konkurransevilkår og rettferdig transport i Europa.  

Reglene er på plass og implementert. Nå må EUs medlemsland sørge for at de gir tilstrekkelige ressurser til å håndheve dem. 

Diskuterte det grønne skiftet 

De unge entreprenørene møtte representanter fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA) for å diskutere den grønne omstillingen av veitransportsektoren og overgangen til utslippsfrie kjøretøy. 

Alle deltakerne fremhevet hvor avgjørende det er at EU og medlemslandene skaper betingelser som muliggjør grønn omstilling i større skala. Særlig viktig er det å legge bedre til rette for små og mellomstore transportbedrifter som ønsker å investere i utslippsfrie kjøretøy. 

Videre konkluderte de med at det i løpet av de neste fem årene bør rettes økt oppmerksomhet mot å sikre tilstrekkelig kapasitet i strømnettet og stabil elektrisitetsforsyning. Dette omfatter offentlige ladestasjoner, ladefasiliteter ved kundeterminaler og hjemmebaserte løsninger for transportbedrifter. En konkret løsning kan være å reinvestere CO2-inntektene fra veitransportsektoren for å stimulere til investeringer i grønn omstilling av sektoren.  

En bedre hverdag for sjåførene 

Til slutt diskuterte gruppen den presserende utfordringen med sjåførmangel i Europa og behovet for å gjøre yrket mer attraktivt. De unge entreprenørene etterlyste flere trygge og velutstyrte rasteplasser med god vedlikehold og moderne sanitæranlegg, noe som vil bidra til en bedre hverdag for sjåførene i Europa. 

De uttrykte også et sterkt engasjement for å fortsette dialogen med EU-beslutningstakere for å sikre en rettferdig, attraktiv og bærekraftig veitransportindustri som kan møte fremtidens behov.