Grilstad har i flere år arbeidet aktivt med å redusere sitt miljømessige fotavtrykk. Dette har inkludert reduksjon i bruken av plast og emballasje, redusert matsvinn, mindre transport og bruk av elbiler, samt energitiltak på fabrikkene. Nå tar selskapet et nytt skritt gjennom en 3-årig avtale med transportkonsernet Nor-log, hvor de vil redusere klimaavtrykket ytterligere ved å bruke lastebiler som kjører på biogass.
Viktig bidrag til reduserte utslipp
– Dette er et viktig bidrag i vårt arbeid med å redusere utslippene. Løsningen med biogass på disse bilene var avgjørende for valg av transportør for fremtiden, og vi er svært positive til Nor-log sin vilje til å satse på bærekraftige løsninger, sier visekonsernsjef Ståle Gausen i Grilstad.
Samarbeid om bærekraftige løsninger
Nor-log og Grilstad har inngått en 3-årig samarbeidsavtale rundt transport, som omfatter transport for alle Grilstad sine fabrikker. Partene har intensjon om å bygge videre på erfaringer rundt bruken av biogass, men vil også vurdere andre alternative energikilder for bilene i fremtiden.
Nor-log satser på fossilfri fremtid
Nor-Log, som er ett av Norges største private transportselskaper, jobber målrettet og systematisk med det grønne skiftet til fossilfrie transport- og logistikkløsninger, og skal være fossilfrie innen 2030. Med dagens teknologi innebærer dette en miks av lastebiler drevet med klimanøytral biogass for langtransport og elektriske lastebiler for nærdistribusjon i byene. I tillegg vil bruk av jernbane være en viktig del av bærekraftarbeidet, og selskapet er i dag en betydelig bruker av jernbane der dette er aktuelt.
Grønn transportkorridor mellom Trøndelag og Østlandet
– Å etablere en «Grønn transportkorridor» på vei mellom Trøndelag og Østlandet for Grilstad-konsernet er en viktig milepæl i dette arbeidet. Vi er svært stolte av den tilliten Grilstad har vist ved å tildele oss i Nor-log denne transportavtalen, og ved å inngå denne avtalen understreker de sitt tydelige fokus på å redusere sitt miljømessige fotavtrykk, sier konsernsjef Lars Arne Brøttem i Nor-log.
– Denne løsningen vil alene redusere CO2-utslippet på strekningen med cirka 560 tonn per år, sier Brøttem.